Pop-up okno (z anglického pop up, vynořit se, objevit se), někdy také vyskakovací okno je jedním ze starých reklamních formátů na internetu. Stránka, kterou si uživatel prohlíží, otevře nové okno prohlížeče, do kterého je načtena další stránka obsahující reklamní sdělení. Programovací jazyk JavaScript, který za pop-okny stojí, umožňuje určit velikost a umístění okna a také skrýt některé panely, např. adresní řádek.
Problémy s pop-up okny
Protože pop-up okna výrazně obtěžují uživatele (mají negativní vliv na důvěryhodnost a použitelnost webu), rozšiřovaly se postupně tzv. pop-up blockery, speciální filtry zabraňující vyskočení pop-up okna. Z počátku je bylo nutné instalovat ve formě různých doplňků, později je integrovaly samotné prohlížeče.
To v podstatě znamenalo konec reklamy v pop-up oknech a díky některým chybným filtrům i konec technologie jako takové. Pop-up okna totiž nesloužila pouze k reklamě, bývala používána například ke zobrazování detailů fotografií či kontextové nápovědy. Takové pop-up okno by se otevřelo až na přání uživatele (po kliknutí, nikoliv automaticky), přesto je však některé současné filtry blokují.
Problémy jsou i s upozorňováním na zablokované pop-up okno. Některé filtry zobrazí pouze malou ikonku a pokud si jí uživatel nevšimne, informace neuvidí. Pop-up okna tak v některých případech mohou pro web představovat i problém s přístupností.
Nástupce pop-up oken
Podobnou funkci, jakou dříve mívala pop-up okna, dnes zastávají tzv. lightboxy. Je to valstně další vrstva nad stránkou, ve které se zobrazí rámeček s novou informací (např. fotkou v galerii, videem, formulářem apod.), pčřičemž zbytek stránky bývá překrytý tmavým poloprůhledným pozadím.