Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Pop-up okno

Pop-up okno (z anglického pop up, vynořit se, objevit se), někdy také vyskakovací okno je jedním ze starých reklamních formátů na internetu. Stránka, kterou si uživatel prohlíží, otevře nové okno prohlížeče, do kterého je načtena další stránka obsahující reklamní sdělení. Programovací jazyk JavaScript, který za pop-okny stojí, umožňuje určit velikost a umístění okna a také skrýt některé panely, např. adresní řádek.

Problémy s pop-up okny

Protože pop-up okna výrazně obtěžují uživatele (mají negativní vliv na důvěryhodnost a použitelnost webu), rozšiřovaly se postupně tzv. pop-up blockery, speciální filtry zabraňující vyskočení pop-up okna. Z počátku je bylo nutné instalovat ve formě různých doplňků, později je integrovaly samotné prohlížeče.

To v podstatě znamenalo konec reklamy v pop-up oknech a díky některým chybným filtrům i konec technologie jako takové. Pop-up okna totiž nesloužila pouze k reklamě, bývala používána například ke zobrazování detailů fotografií či kontextové nápovědy. Takové pop-up okno by se otevřelo až na přání uživatele (po kliknutí, nikoliv automaticky), přesto je však některé současné filtry blokují.

Problémy jsou i s upozorňováním na zablokované pop-up okno. Některé filtry zobrazí pouze malou ikonku a pokud si jí uživatel nevšimne, informace neuvidí. Pop-up okna tak v některých případech mohou pro web představovat i problém s přístupností.

Nástupce pop-up oken

Podobnou funkci, jakou dříve mívala pop-up okna, dnes zastávají tzv. lightboxy. Je to valstně další vrstva nad stránkou, ve které se zobrazí rámeček s novou informací (např. fotkou v galerii, videem, formulářem apod.), pčřičemž zbytek stránky bývá překrytý tmavým poloprůhledným pozadím.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 663 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.