Analýza UX a použitelnosti
Možná si jako majitelé webu myslíte, že funguje skvěle. To proto, že už ho detailně znáte, zvykli jste si na jeho mouchy a problémy. A ani už je dávno nevidíte. Ale uživatelé na ně naráží neustále. A vám to snižuje zisky, znovu a znovu, každý den. Nebo počty poptávek či dalších konverzí, které od návštěvníků očekáváte.
Řešením je heuristická analýza použitelnosti, někdy také nazývaná UX analýza. Jednoduchý a levný postup, jak si nechat zkontrolovat web expertem. Použitelnosti a UX se věnuji prakticky od vzniku tohoto oboru, takže snadno odhalím chyby, které nyní zbytečně snižují obchodní účinnost webu.
Přínosy analýzy použitelnosti
Co analýzou UX a použitelnosti získáte:
- vyšší konverzní poměr – více ze stávajících návštěvníků se promění v zákazníky, odešlou objednávku nebo pošlou poptávku
- lepší uživatelský prožitek (UX) – návštěvníci mají dobrý pocit z interakcí s webem, protože funguje podle jejich očekávání, rozumí mu a orientují se na něm
- vyšší důvěryhodnost projektu a lepší reputace značky
- vyšší loajalita návštěvníků, kteří se pak na web opakovaně vracejí
- spokojení lidé častěji na web odkazují či ho doporučují (na sociálních sítích, ústně…) → více nových návštěvníků a ti jsou lépe cílení
Nepoužitelný web zkrátka drhne. Klade návštěvníkům do cesty překážky, nutí je přemýšlet nad ovládáním (místo aby se soustředili třeba na argumenty k nákupu). Draze zaplacení návštěvníci pak z webu odcházejí, stoupá jejich nespokojenost, klesá ochota objednat…
Odladěním chyb použitelnosti tedy promažete celé online marketingové soukolí a web bude mnohem efektivněji plnit svůj účel.
Co může analýza použitelnosti zlepšit
Nejčastější druhy problémů, které při analýze použitelnosti nacházím:
- nejasná hierarchie stránek či špatně navržená struktura webu, špatný labeling (názvy uzlů struktury)
- nekonzistentní či nedostatečně použitelná hlavní navigace, která uživateli znesnadňuje orientaci na webu
- chybná funkce a podoba drobečkové navigace či dalších pomocných typů navigací (kontextová, fasetová, fulltextové vyhledávání…)
- nedůvěryhodná grafika či barevnost stránky, nevhodné rozmístění prvků na stránce a jejich špatná vizuální priorita
- matoucí microcopy – nesrozumitelné chybové hlášky či textace důležitých prvků
- špatná čitelnost textů – nesprávný font, malé písmo, nízký kontrast textu, příliš dlouhé řádky nebo nedostatečný proklad řádků
- mizerná použitelnost webu při zobrazení na telefonech a tabletech, pomalé načítání či reakce aplikace
- u e-shopů častou překážku představují filtry v kategorii produktů, nedostatečné vedení k nákupu a samozřejmě nákupní košík a celý objednávkový proces
Co znamená „heuristická“ analýza
Heuristická analýza použitelnosti je jednou z nejpopulárnějších a nejjednodušších metod testování uživatelského rozhraní (UI) a zkušeností s webem. Vychází se z rozsáhlé sady obecně platných pravidel pro funkční design, tzv. heuristik, které byly popsány odborníky z celého světa a ověřeny opakovanými experimenty. Postupně si tedy procházím web, testuji ho a hledám místa, kde tato doporučení porušuje.
Heuristická analýza použitelnosti je proti jiným metodám rychlá a levná. Například uživatelské testování použitelnosti stojí cca 10× více a zabere také mnohem více času. A potřebujete k němu sehnat reálné uživatele. Heuristická analýza použitelnosti je tedy vhodná jako první krok, než se případně pustíte do pokročilejších metod zlepšování použitelnosti webu.
Jak při analýze UX a použitelnosti postupuji
-
Úvodní schůzka
Sejdeme se online na 60–90 minut a já se vás důkladně vyptám na celkový kontext. Zajímat mě budou obchodní a marketingové cíle, cílové skupiny a jejich chování, váš obor a konkurence, vaše produkty či služby, historie webu atd. Seznam těchto témat vám pošlu předem, abyste si mohli odpovědi promyslet v předstihu či je probrat v širším týmu.
-
Analytika a další nástroje
Dále vás požádám o přístup do Google Analytics a podívám se, jak si stojí a kde lidé nejvíc narážejí. Web také zkontroluju pomocí několika osvědčených nástrojů, které například umí najít nefunkční odkazy, změřit rychlost načítání apod.
-
Ruční kontrola celého webu
Tohle je ta nejtěžší část. Postupně procházím všechny důležité stránky webu a snažím se identifikovat místa, která odporují obecně platným doporučením. Kde to dře. A to jak na desktopech, tak i na mobilních zařízeních. Využívám přitom své roky získávané expertní znalosti a také dlouhé checklisty, které k tomu mám zpracované.
-
Zpracování zprávy
Následně vytvářím rozsáhlý PDF dokument, kde popisuji zjištěný stav a vysvětluji konkrétní doporučení pro jeho zlepšení. Objevené problémy řadím do tří priorit, abyste věděli, co opravdu hoří a co případně může chvíli počkat. Získáte tedy srozumitelný návod, jak s tím vším dále naložit.
-
Finální online konzultace
Až si předchozí dokument prostudujete, sejdeme se ještě jednou online, odpovím na vaše otázky a objasním vše, čemu jste případně nerozuměli.
Chci se ujistit, že všechno chápete. Že víte, co je na webu špatně, co s tím máte konkrétně udělat a komu máte co zadat. Je pro mě důležité, abychom neskončili u mrtvého papíru ležícího na stole, ale abyste dokázali závěry UX analýzy uvést v praxi.
Kolik stojí analýza UX a použitelnosti
U všech konzultací, analýz a auditů si vystačím s jednoduchým ceníkem:
- 2 200 Kč/hod., pokud na výstup ukrutně spěcháte (ASAP analýza)
- 1 500 Kč/hod. za běžné konzultace v obvyklých termínech
Například analýza použitelnosti a UX menšího webu obvykle vychází na 12 000–18 000 Kč, pokud ji nepotřebujete hned zítra. Konkrétní cena závisí na tom, jak je samotný projekt rozsáhlý.
Také mohu analýzu použitelnosti přizpůsobit tomu, co přesně potřebujete. Třeba ji zaměřit jen na navigaci nebo jinou skupinu problémů, která váš web trápí. Stačí mi to napsat do poptávky a já vám rád sdělím předpokládaný odhad hodin. Bez vašeho souhlasu nebude cena překročena.
Tři důvody, proč UX analýzu od Štráfeldy
O použitelnosti a UX pravidelně píšu
Jen na tomto webu o něm mám přes 60 článků (viz kategorie UX – User experience a CRO – optimalizace konverzního poměru). Snadno si tak můžete ověřit, jak o použitelnosti přemýšlím.
Umím poskytnout navazující služby
Například mohu navrhnout informační architekturu, nakreslit wireframy či vytvořit HTML prototyp. A vše otestovat na uživatelích. Většina dosavadních klientů si chválí právě fakt, že dodáním analýzy naše spolupráce neskončila.
Neživí mě jen použitelnost a UX
Mám obrovské přesahy i do dalších souvisejících oborů (zejména SEO, obsahového marketingu, webové analytiky a digitálních strategií). O projektu proto přemýšlím v širším a mnohem bohatším kontextu.
Zaujal jsem vás?
Skvělé! Schůzku si však raději domluvte hned. Volné kapacity se mi obvykle rychle naplní:
Proč si mě vybrat
- Dívám se očima vašich zákazníků
Dokážu zjistit jejich potřeby, očekávání, motivace a obavy. - Umím vidět mezioborové souvislosti
Mám široký celkový přehled, nejsem úzce zaměřeným specialistou. - Rozumím technologiím i vývoji
Najměte si mě jako stavební dozor a realizační fáze už vás nezaskočí. - Znám podnikání z pohledu majitele
Budování vlastní firmy mě naučilo hlídat náklady a návratnost investic.