Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Fasetová navigace

Fasetová navigace (angl. faceted navigation) byla pojmenována podle faset, jednotlivých plošek na vybroušeném diamantu. Jde o druh nehierarchické navigace, která vzniká přiřazováním určitých vlastností k danému objektu, v našem případě webové stránce.

Příklady fasetové navigace

Typickým příkladem fasetové navigace mohou být:

  • Štítky na weblogu – jednotlivé spoty spojují štítky podle témat. V ideálním případě by zde ještě šlo vyhledávat podle více štítků zároveň (všechny spoty s odpovídajícími štítky).
  • Filtry v e-shopu, kde filtrujeme produkty podle více přiřazených parametrů.
  • Hashtagy, které fungují jako fasetová navigace na sociálních sítích.
  • Vyhledávání receptů podle přiřazených vlastností, třeba ingrediencí, země původu či délky vaření.
  • Vyhledávání v katalogu, třeba zájezdů u cestovní kanceláře, které umožňuje zadat více kritérií, podle nichž se hledá (třeba náročnost, termín, velikost skupiny či typ aktivity).

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Nevýhody fasetové navigace

Vyšší náklady na vytvoření a na správu

Zaprvé, kvalitní fasetová navigace je mnohem nákladnější než klasická hierarchická navigace. Je třeba ji naprogramovat. A představte si tu spoustu práce na straně informačního architekta, který musí správně vybrat parametry či vlastnosti, podle kterých bude obsah tříděný. Tyto vlastnosti pak musí správně pojmenovat, aby uživatelé na první pohled věděli, co mohou očekávat. A ideálně také, aby se tak v rámci optimalizace pro vyhledávače pokrylo co nejvíce hledaných výrazů. A nakonec musí weboví editoři tyto fasety správně přiřadit ke každé stránce či produktu.

Vyšší náklady na interakci

Náklady na interakci jsou součtem úsilí – duševního i fyzického – které musí uživatel vynaložit při interakci s daným prvkem či funkcí webu, aby dosáhl svého cíle. Fasetová navigace má tyto náklady pochopitelně mnohem vyšší než jiné běžnější druhy navigace, třeba klasická hierarchická navigace vytvářená kategoriemi. Už proto, že uživateli předkládá mnohem více možností, ze kterých si musí vybrat, více na něj působí rozhodovací paralýza, uživatel musí pochopit, jak tyto složité filtry fungují apod.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.