Příklady fasetové navigace
Typickým příkladem fasetové navigace mohou být:
- Štítky na weblogu – jednotlivé spoty spojují štítky podle témat. V ideálním případě by zde ještě šlo vyhledávat podle více štítků zároveň (všechny spoty s odpovídajícími štítky).
- Filtry v e-shopu, kde filtrujeme produkty podle více přiřazených parametrů.
- Hashtagy, které fungují jako fasetová navigace na sociálních sítích.
- Vyhledávání receptů podle přiřazených vlastností, třeba ingrediencí, země původu či délky vaření.
- Vyhledávání v katalogu, třeba zájezdů u cestovní kanceláře, které umožňuje zadat více kritérií, podle nichž se hledá (třeba náročnost, termín, velikost skupiny či typ aktivity).
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Nevýhody fasetové navigace
Vyšší náklady na vytvoření a na správu
Zaprvé, kvalitní fasetová navigace je mnohem nákladnější než klasická hierarchická navigace. Je třeba ji naprogramovat. A představte si tu spoustu práce na straně informačního architekta, který musí správně vybrat parametry či vlastnosti, podle kterých bude obsah tříděný. Tyto vlastnosti pak musí správně pojmenovat, aby uživatelé na první pohled věděli, co mohou očekávat. A ideálně také, aby se tak v rámci optimalizace pro vyhledávače pokrylo co nejvíce hledaných výrazů. A nakonec musí weboví editoři tyto fasety správně přiřadit ke každé stránce či produktu.
Vyšší náklady na interakci
Náklady na interakci jsou součtem úsilí – duševního i fyzického – které musí uživatel vynaložit při interakci s daným prvkem či funkcí webu, aby dosáhl svého cíle. Fasetová navigace má tyto náklady pochopitelně mnohem vyšší než jiné běžnější druhy navigace, třeba klasická hierarchická navigace vytvářená kategoriemi. Už proto, že uživateli předkládá mnohem více možností, ze kterých si musí vybrat, více na něj působí rozhodovací paralýza, uživatel musí pochopit, jak tyto složité filtry fungují apod.