Audit webu
Audit webu neboli web assessment poskytuje detailní pohled na aktuální stav běžícího webu. Výstupem rozboru webu jsou konkrétní doporučení ke zlepšení stavu stránek a určení priorit oprav nalezených chyb. Někdy lidé audit poptávají také jako poslední kontrolu před spuštěním nového webu, ale to moc nedoporučuji – už většinou bývá pozdě něco zachraňovat.
Kdy potřebujete audit webu
Existují čtyři typické případy, kdy vám může být audit webu užitečný:
- dostanete na starosti firemní web a potřebujete znát jeho přesný stav
- web nefunguje zrovna ideálně a vy chcete vědět, v čem spočívají slabá místa vašich stránek
- váháte, jak moc je web zastaralý – a zda se ho ještě snažit vylepšovat, či zda to raději vyřešit redesignem
- analýza konkurence – potřebujete vědět, jak si stojí
Audit webu je tedy základní kontrolou všech aspektů, jež by měly splňovat moderní obchodně úspěšné stránky. V jednotlivých segmentech pak samozřejmě rád poskytnu hlubší analýzy, ať už jde o SEO analýzu či třeba heuristickou analýzu použitelnosti.
Rozsah auditu webu
V rámci jediné analýzy toho dostanete opravdu hodně Níže představuji některá témata, na něž se při auditech webu obvykle soustředím. Konkrétní obsah auditu ale pochopitelně záleží na vašem zadání, typu webu, jeho cílech a dalším kontextu.
Značka a brand building
- logo a další prvky corporate designu
- tonalita komunikace značky na webu a její soulad se zadanými cíli
- dostatečná komunikace benefitů značky
Doména a nastavení serveru
- vhodnost domény z hlediska účelu webu
- provoz na HTTPS protokolu
- duplicita s www a bez www, správně nastavená přesměrování
Základní marketingový rozbor
- marketingový pohled na celý web
- celková důvěryhodnost webu
- schopnost webu plnit své poslání
- napojení webu na další marketingové kanály (sociální sítě, mailing apod.)
- webová analytika a fungující měření důležitých akcí na webu
Informační architektura
- struktura webu a rozmístění informací na webu (hierarchie informací)
- správný a srozumitelný labeling uzlů struktury (pojmenování stránek)
- funkčnost navigace, použité typy, konzistence a celková použitelnost všech navigačních prvků
- layout hlavních typů stránek na mobilních zařízeních a na desktopech
- podoba úvodní stránky a dalších rozcestníkových stránek
- navigační cesty na webu
Design (vzhled) webu
- grafika webu a její hlavní chyby
- zapamatovatelnost, odlišitelnost webu a celková originalita grafiky
- vizuální priorita hlavních prvků stránky
- vertikální a horizontální mřížka webu
- použité barevné schéma
- rozumná práce s fonty, typografie na webu
- kontrast písma, délka a proklad řádků
- styl ikonek a jejich vhodné používání, kvalita a formáty obrázků, SVG grafika
- výběr fotografií, ilustrace a doplňková grafika na webu
Přístupnost, použitelnost a UX
- kvalita HTML a CSS kódu, správná sémantika informací v kódu
- použitelnost fulltextového vyhledávání
- použitelnost stránkování, filtrování a dalších kritických součástí webu
- použitelnost formulářů na webu, informační a chybové hlášky
- funkčnost chybové stránky 404
- tisková verze webu
- podoba adres stránek, user-friendly URL, řešení UTM parametrů a parametru fbclid
- mapa webu
Texty (web copywriting) a další obsah
- celková kvalita textů po stránce obsahu
- správné členění a formátování textu
- microcopy na webu
- aktuálnost informací
- využití dalších formátů obsahu (kromě textu)
- content gap analýza (na vyžádání)
Obchodní účinnost webu
- schopnost textů prodávat a přesvědčit návštěvníka k poptávce/objednávce
- efektivita vedení zákazníka ke konverzi a mikrokonverzím
- call2action paletky a další výzvy k akci podle typu stránky
- využití citací zákazníků
- potíže s rozhodovací paralýzou na webu
- zhodnocení cílových stránek marketingových kampaní
Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
- zhodnocení základních on-page faktorů optimalizace pro vyhledávače
- přístupnost pro crawlery vyhledávačů, problémy s procházením a indexací stránek
- funkčnost textů z hlediska SEO (SEO copywriting)
- titulky stránek a meta tagy description
- interní prolinkování webu
- problémy s duplicitním obsahem a kanonizací
- robots.txt, sitemap.xml a další základní prvky technického SEO
- technické aspekty případných jazykových mutací webu
- využití strukturovaných dat
Rychlost webu
- celkové velikosti hlavních typů stránek
- stahované součásti, knihovny, jejich počet a minifikace
- optimalizace velikostí obrázků, lazy loading apod.
- správně nastavené kešování
- použití gzip komprese a HTTP/2 protokolu
- Core Web Vitals a další metriky pro měření rychlosti a dojmu ze stránky
Základy bezpečnosti webu
- zasílání hesla e-mailem, limity počtů pokusů o přihlášení, logování akcí uživatele apod.
Jak audit webu probíhá
-
Úvodní seznámení s projektem
Sejdeme se online na 60–90 min., např. přes Google Meet, a probereme byznysové a marketingové pozadí projektu. Tj. jaké jsou cíle projektu, co nabízíte a čím se to liší od podobných produktů či služeb konkurence, na čem stavíte značku, jaká je vaše pozice na trhu a jak se vůbec daný trh chová, na jaké skupiny cílíte, co je motivuje, co na produktech/službách nejvíce oceňují atd.
Pošlu vám k tomu předem dotazník, podle kterého si můžete s předstihem promyslet odpovědi a podle kterého to při schůzce společně projdeme.
-
Analýza webu
Projdu si důkladně celý veb podle rozsáhlých checklistů, které k tomu mám zpracované, a důkladně ho properu podle kritérií popsaných výše.
Další informace zjistím také z měřícího systému Google Analytics a z nástroje Google Search Console. Samozřejmě vám předtím pošlu návod, jak mi vytvořit přístupy. A pokud některý z těchto nástrojů nevyužíváte, po dohodě vám je pomohu nastavit (jsou zdarma a je to základ online marketingu).
-
Zpracování výstupu
Podle zjištění nalezených během analýzy vytvořím srozumitelný PDF dokument s identifikací jednotlivých problémů, jejich důkladným vysvětlením a s doporučením, co s nimi dál. Jasně z něj pochopíte postup řešení a také priority jednotlivých kroků.
Osvědčilo se mi výstup auditu webu zpracovat jako PDFko, protože ho pak snadno přepošlete dalším lidem ve firmě, dodavateli webu, managementu apod.
-
Závěrečná konzultace
Druhá schůzka přes Google Meet. Dovysvětlím případné nejasnosti a odpovím na všechny další dotazy, které vás mohou po prostudování dokumentu napadat. Obvykle se také bavíme o příčinách stávajícího stavu, možnostech redakčního systému, vztazích s dodavatelem a o dalších krocích optimalizace webu.
Kolik stojí audit webu
U všech konzultací si vystačím s jednoduchým ceníkem:
- 2 200 Kč/hod., pokud na výstup ukrutně spěcháte (ASAP audit)
- 1 500 Kč/hod. za běžné konzultace v obvyklých termínech
Audit malého a středně velkého webu běžné složitosti ve výše popsaném rozsahu mi obvykle zabere 16 hodin. Audit tedy vychází na 24 000 Kč, pokud ho nepotřebujete hned zítra.
Není problém cokoliv v auditu webu pojmout jinak:
- Umím přizpůsobit cenu tím, že některou z oblastí vynecháme.
- Mohu se naopak na něco zaměřit více do hloubky.
- Můžeme se také v obou případech sejít osobně, třeba u vás v kanceláři.
- Mohu výstupy zpracovat kromě PDF souboru také formou slidů a odprezentovat je osobně více lidem ve firmě, třeba širšímu vedení.
- Rád se také po předání výstupu sejdu s vašimi vývojáři a své výhrady si s nimi osobně/na online schůzce vysvětlím.
- Umím i komplexní audity rozsáhlých firemních webů, obsahově zaměřených webů a B2B/B2C e-shopů s návazností na další marketingové aktivity. Pochopitelně už mi ale zaberou více času.
Máte-li podobnou potřebu, napište mi to do poptávky a já vám rád sdělím předpokládaný odhad hodin. Bez vašeho souhlasu nebude cena překročena.
Zaujal jsem vás?
Skvělé! Schůzku si však raději domluvte hned. Volné kapacity se mi obvykle rychle naplní:
Proč si mě vybrat
- Dívám se očima vašich zákazníků
Dokážu zjistit jejich potřeby, očekávání, motivace a obavy. - Umím vidět mezioborové souvislosti
Mám široký celkový přehled, nejsem úzce zaměřeným specialistou. - Rozumím technologiím i vývoji
Najměte si mě jako stavební dozor a realizační fáze už vás nezaskočí. - Znám podnikání z pohledu majitele
Budování vlastní firmy mě naučilo hlídat náklady a návratnost investic.