E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Jak fbclid vypadá?
Adresa odkazu, pokud na úvodní stránku tohoto webu přijde uživatel proklikem z Facebooku, vypadá takto:
Červeně zde vidíte parametr fbclid a zeleně jeho zahashovanou hodnotu, kterou si nese a podle které Facebok proklik daného uživatele rozpozná.
K čemu fbclid slouží
Nám majitelům webů parametr fbclid nijak nepomáhá a pouze škodí. Facebook nejspíš parametr fbclid používá k tomu, aby mohl napárovat aktivitu uživatele na webu Facebooku s jeho další činností na dané stránce. To samozřejmě funguje jen v případě, že máte na webu Facebook pixel (měřící kód Facebooku), ale ten už dnes implementovala většina webů, protože nejspíš na Facebooku inzerují. A Facebook tak získává ještě více cenných dat o chování uživatelů.
Proč je fbclid problém
Pro nás marketéry a majitele webů nese existence fbclid parametru spousty nevýhod:
- vymazlené URL adresy našeho webu se stávají dlouhými a nepoužitelnými, špatně se zalamují při sdílení, nedají se třeba nadiktovat apod.
- vytváří se duplicitní obsah, tj. stejný obsah máme najednou na více adresách, což nám škodí z hlediska optimalizace pro vyhledávače
- vznikají nám duplicity v Google Analytics a dalších nástrojích webové analytiky
Jak parametr fbclid ošetřit
Přesměrování 301
Protože pro majitele webu nepřináší fbclid žádnou hodnotu, nejlepším řešením se mi zdá ihned při příchodu na stránku přesměrovat uživatele na variantu bez parametru. Využijeme k tomu přesměrování 301, které zachová všechny informace o uživateli (například HTTP referer) a také předá link juice (hodnotu odkazu) variantě bez parametru.
Pokud váš web běží na serveru Apache (který dnes pohání většinu webů), nejsnáze vývojáři nastaví přesměrování přidáním třech řádků do konfiguračního souboru .htaccess:
Přesměrováním se vyřeší všechny tři výše zmíněné problémy. Uživatel v adrese fbclid nevidí, duplicita obsahu se odstraní a měřící systémy se spouští až na přesměrované stránce, tedy v nich také nevznikají duplicity s fbclid parametry.
Odstranění parametru fbclid z URL
Přesměrování uživatele na verzi bez parametru fbclid má jednu nevýhodu – chvilku trvá a uživatel si tedy musí počkat, než proběhne. Na běžném serveru jsou to milisekundy, ale přesto někteří lidé raději volí jiné řešení. Pomocí JavaScriptu odstraňují fbclid z adresního řádku prohlížeče.
Řešení duplicitního obsahu
Pozor na to, že pokud odstraňujeme fbclid pomocí JavaScriptu z URL, je ještě potřeba ošetřit duplicitní obsah, protože crawler vyhledávače nemusí JavaScript spouštět, případně může stránku zaregistrovat ještě než se daný skript stáhne a spustí. Nejsnazší možností je vyloučit daný parametr v Google Search Console.
Zároveň doporučuji také zakázat robotovi procházení stránek s fbclid parametry v souboru robots.txt. Tím si ušetříte crawl budget. Stačí do souboru robots.txt přidat následující dva řádky:
A nakonec nezapomeňte vyloučit parametr fbclid v Google Analytics (odkaz na návod) a ve všech dalších používaných nástrojích.