E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Co jsou URL parametry
Parametry jsou části adresy stránky (URL), které slouží jako proměnné. Webová aplikace si s jejich pomocí přenáší data mezi jednotlivými stránkami. Více o nich píšu na stránce URL parametry.
Proč chceme parametry vyloučit
Většinu parametrů vyloučit nechceme. Hlavně ne ty, které ovlivňují, co se na stránce zobrazí. Přenášejí například identifikátor článku či kategorii, podle které se filtruje. Změna hodnoty takového parametru znamená, že uživatel dostane jiný obsah. Stránky s adresami obsahujícími tyto parametry od sebe chceme odlišovat, a proto tedy každou z nich měříme zvlášť. Potud je vše v pořádku.
Mnohé parametry však na změnu obsahu stránky nemají žádný vliv. V naměřených datech pak máme duplicity – stejná stránka se nám v Google Analytics vyskytuje pod více řádky, které liší jen hodnotou parametru. Tyto řádky – webový analytik by řekl dimenze – tedy chceme sjednotit do jediného.
Některé URL parametry si do adres dokonce nepřidává váš web, ale dávají je tam jiné weby, které na vás odkazují. Typickým příkladem je třeba parametr fbclid, který přidává webová verze Facebooku ke všem odkazům na jiné weby. Můžete si ověřit, jestli vám v přehledech škodí, vyhledáním slova „fbclid“ na přehledu Chování → Obsah webu → Všechny stránky.
Jak parametr vyloučit
Nejdříve pracujeme s testovacími daty
Pozor! Úpravou nastavení Google Analytics si můžete poškodit data. Proto vždy úpravu nejdříve vyzkoušejte na testovacích datech a teprve když ověříte, že vše v pořádku funguje, aplikujte tentýž postup na ostrá data.
Pokud máte správně nastavený účet, měli byste mít pod jednou službou Google Analytics (služba = jeden měřící kód, obvykle na jednom webu) několik výběrů (pohledů na data). Minimálně jeden výběr s původními daty bez zásahů (někdy označovaný jako „raw“), jeden testovací (označovaný obvykle jako „test“) a jeden ostrý (často označovaný jako „master“).
Jak postupovat
- Máte-li oprávnění pro správce, klikněte na ikonku ozubeného kolečka v levém dolním rohu a dostanete se na nastavení pro správce Google Analytics.
- Vpravo nahoře vyberte rozbalovací roletkou „výběr dat“, pro který chcete parametr vyloučit. Přepněte se do toho testovacího.
- Klikněte na odkaz „Nastavení výběru dat“ a vpravo se vám otevře nový sloupec s nastaveními pro daný výběr.
- Do pole „Vyloučit parametry v adrese URL“ napište „fbclid“ nebo jméno jiného parametru, kterého se chcete v přehledech zbavit.
- Srolujte úplně dolů a změnu uložte kliknutím na tlačítko „Uložit“.
Jak je v Google Analytics zvykem, úprava se bohužel neaplikuje na stará data. Dejte tedy pár dní tomu, aby se nasbíraly nové hity a pak ověřte, že v testovacím výběru vidíte na příslušném přehledu data v pořádku. Pokud si tedy opět vyhledáte název parametru a omezíte začátek zobrazování dat na datum úpravy nastavení (změnou datumu vpravo nahoře), nemělo by se nic nalézt. Poté můžete stejný postup aplikovat na ostrá data.
Poznámka
Někdy může být lepší parametr nevylučovat v Google Analytics, ale zbavit se ho přímo na webu tím, že stránku s parametrem přesměrujeme na adresu bez parametru. Google Analytics pak již parametr nezaznamená (protože se spustí pouze na této nové adrese bez parametru). Takové řešení nám parametr zároveň odstraní z URL, takže se adresa zjednoduší a pro návštěvníky bude lépe čitelná a použitelná. A parametr nám nebude vytvářet duplicitní obsah z pohledu optimalizace pro vyhledávače.
Rozhodnutí záleží na tom, co daný parametr přesně dělá, jakou má v naší webové aplikaci úlohu. V případě výše zmiňovaného parametru fbclid by to byl určitě lepší postup, protože ten na našem webu nedělá nic pro nás užitečného a můžeme se ho takto definitivně zbavit. Naopak třeba parametr, který řídí řazení produktů na výpisech, přesměrovat nemůžeme a je tedy lepší ho jen vyloučit z měření.
Komentáře (0)
Zatím tu nejsou žádné komentáře.