Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

URL parametry

URL parametry jsou části internetové adresy stránky či dokumentu, které umožňují přenášet doplňující data. Lze si je představit jako proměnné a jejich hodnoty.

Hodnoty se od proměnné oddělují lomítky, parametry se od sebe oddělují znakem &. Od názvu stránky se pak parametry oddělují znakem otazníku. Na pořadí parametrů obvykle nezáleží a stránka jich může mít libovolný počet – jde jen o to, co s nimi stránka dále dělá (které parametry si z URL čte a k čemu je pak používá).

Příklad použití URL parametrů

Například následující stránka má v URL dva parametry – presenteraction. První parametr nese hodnotu pages, druhý hodnotu list.

https://www.examle.cz/index.php?presenter=pages&action=list

Cool URL

Používání URL parametrů je pro vývojáře pohodlné, protože jim programovací jazyky poskytují nástroje, jak s parametry jednoduše pracovat. To pak často vede k tomu, že navrhují redakční systémy, e-shopy a další aplikace, které generují adresy stránek ve stylu:

https://www.examle.cz/index.php?page=354&lang=en

Z pohledu uživatele však mnohem lépe fungují tzv. cool URL, tedy adresy, kde se URL parametry nevyskytují:

https://www.examle.cz/en/contact

Takové adresy se lépe sdílejí a lépe pamatují. Lidé u nich také snáze poznají, co je obsahem stránky.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

URL parametry ve webové analytice

Kampaňové parametry

Speciální využití mají v online marketingu tzv. kampaňové parametry, které ve webové analytice pomáhají s měřením zdrojů návštěvy. Říká se jim také UTM parametry, protože jde o parametry utm_source, utm_medium, utm_utm_campaign, utm_contentutm_term. Z hodnot takto definovaných URL parametrů si pak měřící systém dokáže přečíst, odkud návštěvník na web přišel, z jakého média, kampaně apod.

Duplicitní stránky kvůli URL parametrům

Někdy URL parametry mění obsah stránky a adresy, které se daným parametrem liší, tedy chceme měřit jako samostatné dimenze. Často však nemají URL parametry na obsah stránky nemají vliv žádný, nebo jen ovlivňují způsob jeho zobrazení (třeba upravují design stránky). Takové parametry je vhodné z měření vyloučit, protože jinam nám způsobují duplicity v přehledech. Přečtěte si v samostatném článku jak vyloučit URL parametry z měření Goole Analytics.

URL parametry a SEO

Duplicitní obsah, tj. stejný obsah na více různých adresách, které se liší pouze hodnotou URL parametru, nám dělá potíže i z hlediska optimalizace pro vyhledávače. Stejně tak i v případě, že se v adrese pořadí URL parametrů mění, v některých odkazech jsou třeba prohozeny. I to berou vyhledávače jako dvě různé adresy.

Typickým příkladem mohou být URL parametry v nejrůznějších filtrech. Vývojář si třeba vytvoří parametr order, kam si ukládá, podle čeho je řazený výpis (produktů, referencí…). Nebo si třeba web pomocí parametru odlišuje nějakou speciální verzi zobrazení stránky (například pro administrátora).

Řešení duplicit způsobených URL parametry je několik, v závislosti na tom, proč URL parametr aplikace vůbec vytváří a k čemu ho používá. Může jít o relikt nějaké historické funkčnosti apod.. Jako první to tedy s vývojáři webu prověřte.

  1. Odstranění URL parametru

    Jestliže URL parametr k ničemu nepotřebujete, zdá se nejlepším řešením ho z aplikace úplně odstranit. Ale pozor, tím se nám sice chybné adresy nebudou šířit dále, ale z indexu vyhledávačů nám nezmizí. Toto řešení se tedy hodí pouze v případě, že web spouštíte nově, není zaindexován a na chybné adresy nevedou žádné zpětné odkazy.

  2. Zakážeme procházení URL s parametrem v Robots.txt

    Pokud je URL parametr na webu k něčemu potřeba, přidejte následující dva řádky do souboru robots.txt. Řetězec nazevParametru zde nahraďte názvem parametru a slušně vychovaní crawleři se budou stránkám s daným URL parametrem vyhýbat. Ušetříte tak cenný crawl budget.

    Pozor na to, že se to vylučuje s dále zmiňovanou kanonizací stránky (protože když robot na stránku nesmí, nemůže si přečíst canonical tag). Je to tedy vhodné jen u nově spouštěných webů nebo ve chvíli, kdy už máte kanonizaci dostatečně dlouho nasazenou a víte, že ji roboti vyhledávačů zaregistrovali (to snadno ověříte v Search Console).

    User-agent: *
    Disallow: /*?*nazevParametru=
    
  3. Přesměrování na variantu bez parametru

    Pokud řešíte zbytečný URL parametr na webu, který už nějakou dobu běží, nejlepším řešením je trvalé přesměrování 301 na verzi bez parametru. To se hodí také v situaci, kdy URL parametr vůbec nevytváří daná aplikace, ale do zpětného odkazu na náš web ho přidává nějaký cizí web. A tím nám vytváří duplicitu. Typickým příkladem je třeba parametr fbclid.

  4. Kanonizujeme URL na verzi bez parametru

    Pokud na stránku přidáme self-canonical tag obsahující adresu bez problematického URL parametru, vyhledávač připíše link juice (hodnotu odkazů, které směřují na chybnou adresu) této doporučené adrese. Toto řešení se hodí, když je potřeba URL parametr v aplikaci zachovat a přitom změna jeho hodnoty nemění obsah stránky. Také tím podchytíme případné další URL parametry, které mohou do adres časem přidat jiné weby.

  5. Požádáme Google, aby URL parametr ignoroval

    Pro Google existuje kromě kanonizace ještě jedno řešení. Nastavuje se v Google Search Console. Formulář zde najdete takto: levé menu → Starší nástroje a přehledy → Parametry adres URL → Přidat parametr. Nyní v roce 2021 vidím formulář ještě ve stylu staré Search Console před redesignem, tak nevím, jestli nebude funkce brzy odstraněna.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.