Podoba HTTP hlavičky
HTTP hlavička referer vypadá takto jednoduše:
Je to jeden řádek, jehož součástí je absolutní adresa odkazující stránky.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Referer nebo referrer?
Možná máte pocit, že správně by se to anglicky mělo psát referrer, se dvěma „r“. A je to pocit oprávněný. Jde o překlep, který vytvořil autor HTTP protokolu Phillip Hallam-Baker v roce 1996 a který zůstal v dobách začátků internetu neodhalen, protože tehdejší textové editory neuměly překlepy dokonale kontrolovat. A mezitím se slovo referer stalo široce používaným standardem, už nebylo možné překlep změnit.
Mně se tento příběh moc líbí. Je to, jako byste se narodili na Měsíci, v místní lunární metropoli prožili půl života a teď si četli o Neilu Armstrongovi a o tom, jak něco malého nepodstatného pokazil a jak ta chybička zůstává i po desetiletích součástí vašeho světa
Omezování HTTP refereru v prohlížečích
V souvislosti se snahami o zvyšování soukromí uživatelů přicházejí prohlížeče postupně se změnami výchozích nastavení politiky předávání HTTP refereru. Stejně, jako to dělají u cookies, HTTP hlavičky User Agent a jinde.
Například prohlížeč Chrome nepředává v této hlavičce od verze 85, která vyšla v srpnu 2020, přesnou URL stránky s odkazem a v HTTP hlavičce předává pouze doménu. Sice to jednotlivé weby mohou změnit, pokud to však neudělají, přesná data o původu uživatele nejsou dostupná.
To mimo jiné znamená, že konkrétní stránku neuvidíte ani v Google Analytics v přehledu Odkazující stránky. Nebo že vám vyhledávač Seznam může začít padat do kanálu referral místo organic (protože se tím odřízne i parametr q=hledane-slovo, podle které Analytics poznávají, že jde o vyhledávání). Jak toto nežádoucí chování v Google Analytics opravit pomocí filtrů píše Marek Lecián.
Pokud z nějakého důvodu potřebujete, aby váš web předával i nadále celou URL stránky, třeba protože si vzájemně předáváte návštěvnost s jiným webem, můžete to zařídit posíláním speciální HTTP hlavičky Referrer-Policy
s hodnotou unsafe-url
. Viz podrobnější specifikace této hlavičky na MDN. Je však myslím dobré začít do budoucna počítat s tím, že se tato politika prohlížečů bude dále zpřísňovat.