Podoba domény
Struktura domény
Všechny domény vytváří hierarchickou strukturu podobnou stromu. Čteme-li doménové jméno www.strafelda.cz zprava doleva, postupujeme tím hierarchií domén více do hloubky:
- Část
cz
je tzv. doména nejvyššího řádu (TLD). - Druhá zprava je doména druhé úrovně
strafelda
(někdy se jí také říká doména druhého řádu). - Následuje doména třetí úrovně www (někdy se jí říká též subdoména).
Každá tato část smí být maximálně 63 znaků dlouhá. Celková délka domény pak nesmí překročit 255 znaků (včetně oddělujících teček). Počet těchto úrovní není omezen.
Povolené znaky v doméně
Donedávna bylo možné v doménách používat pouze znaky anglické abecedy, číslice a pomlčku (kterou však nesmí žádná část domény začínat ani končit).
U domén v jazycích, které kromě anglické abecedy podporují i další písmena, postupně probíhá proces zavádění tzv. systému IDN (Internationalized Domain Name), tj. zavádí se podpora pro tyto specifické znaky. V češtině by to tedy byly znaky s diakritikou (s háčky a čárkami). Například u německých domén s koncovkou .de již systém IDN funguje, u českých domén jej však správce českých domén, sdružení CZ.NIC, zatím nezavedl, neboť o ně podle dlouhodobých průzkumů není zájem.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Výběr domény
Pro Čechy raději .cz doménu
Budou-li cílovou skupinou Češi, rozhodně se pokuste získat doménu s koncovkou .cz. Taková doména působí důvěryhodněji než domény zahraniční. A Češi jsou v tom stále poměrně konzervativní. Třeba ve výsledcích vyhledávání bude mít česká národní doména větší míru prokliku.
Není-li k dispozicí česká doména, můžete uvažovat ještě o mezinárodních .com, .eu, .net a .info. Ostatním bych se spíš vyhnul (až na čestné výjimky typu uloz.to).
Délka domény
Čím kratší, tím lepší. Nejlepší je samozřejmě tří, čtyř nebo pětipísmenná doména. Co už je nad osm znaků, pro to byste měli mít dobrý důvod. Dlouhé domény znamenají dlouhé adresy, které se pak mohou špatně zalamovat v mailech, vytvářet typografické řeky v dokumentech apod.
Zapamatovatelnost a nezaměnitelnost domény
Pokud volíte mezi variantou domény, která je podobná jiné známější doméně a mezi doménou, která je třeba delší, ale unikátní a lépe zapamatovatelná, vyberte si druhý případ. Proto dobře fungují chytré názvy domén jako Sovavsiti.cz.
Zapamatovatelnost domén také zhoršují čísla a rozšířené oborové zkratky (v mém oboru online marketingu by to byly třeba web, tech, sys). Lidem se pak až na oborovou zkratku podobné domény pletou.
Omezenost domény do budoucna
Dejte si pozor na domény, které vás mohou limitovat do budoucna. Pokud třeba svůj e-shop pojmenujete podle hlavní kategorie produktů (například krmeni-pro-rybicky.cz) a pak časem začnete prodávat i další kategorie.
Zákeřné jsou také domény s lokalitou. Pokud například svému obchůdku koupíte doménu podle ulice, v němž sídlí, a pak se časem budete muset přestěhovat. Totéž platí i s otevřením další pobočky v jiné lokalitě – zpropagujete si doménu drubez-horesovice.cz a lidé pak na ní budou hledat otvírací dobu pobočky v Siřejovicích.
Pomlčková a bezpomlčková varianta
Nejlepší jsou samozřejmě domény jednoslovné. Je-li doména tvořena dvěma a více slovy, ohlídejte si, že získáte jak variantu, kdy jsou tato slova psána za sebou, tak variantu, kdy jsou oddělena pomlčkami. Jednu z těchto variant si vyberte a druhou na ni přesměrujte.
Není nic horšího, než když svou pomlčkovou doménu pomalu proslavíte a pak zjistíte, že bezpomlčkovou variantu, která tím získává významnou návštěvnost, si mezitím zaregistroval váš konkurent.
Radio test domény
Vybíráte-li novou doménu, podrobte potenciální adepty tzv. radio testu. Tj. ověřte, že se doména snadno pamatuje a že je snadno spelovatelná. Že:
- doména bude srozumitelná v reklamě v rádiu
- doménu lze bez potíží nadiktovat po telefonu
- člověk doménu snadno napíše správně, když ji někde zaslechne
- na doménu si posluchač snadno dokáže vzpomenout z hlavy i chvíli po reklamě
Nejde pochopitelně jen o rádio. Doména, která úspěšně projde radio testem, bude fungovat i v jiných situacích, třeba v podcastech nebo když si o ní lidé budou povídat (Word of Mouth marketing).
Doména jako SEO faktor
Klíčová slova v doméně
Dříve bývala podoba domény, zejména to, zda obsahovala klíčová slova, významným plusem při optimalizaci pro vyhledávače. Dnes už to však neplatí – je jedno, zda se klíčové slovo nachází v názvu domény či kdekoliv jinde v adrese stránky. A v podstatě i to je proti jiným SEO faktorům málo významné.
Stáří domény
Vyhledávače také dříve přihlížely ke stáří domény. Čím starší doména byla, tím více měla bodů. Nejméně od roku 2017 už na tom, alespoň u Google, nezáleží. Nemá již tedy smysl kupovat starou doménu, protože si bude lépe stát ve vyhledávačích. Stáří domény už dnes ovlivňuje výsledky vyhledávání jen nepřímo – stará doména pravděpodobně stihla nasbírat více zpětných odkazů.
Cena domény
Cena registrace nové domény
Pokud doménu zatím nikdo nevlastní, tj. danou kombinaci písmen a čísel si ještě nikdo nezaregistroval, pořízení domény je zdarma a platí se za ni pouze roční poplatky. Kdysi to bývaly tisíce korun ročně, cena však postupně klesla a za českou doménu .cz dnes zaplatíte asi 165 Kč ročně. Většina dalších domén s běžnými TLD (koncovkami) také vychází na řádově stokoruny měsíčně. Nejdražší bývají zájmové domény s koncovkami jako .best, .doctor apod., tam se roční poplatek stále šplhá ke dvěma tisícům korun.
Cena za již registrovanou doménu
Pokud již doména má svého vlastníka a chcete ji od něj koupit, cena převodu bude záležet na vzájemné dohodě. Obvykle to bývají tisíce či nižší desetitisíce korun, některé hodnotnější domény se však mohou vyšplhat až na statisíce nebo výjimečně i miliony.
Z tohoto důvodu si mnozí lidé, tzv. doménoví spekulanti, registrují zajímavé volné domény – doufají, že je časem prodají se ziskem. Častou chybou začátečníků v online marketingu bývá, že zveřejní plány na svůj nový projekt a přitom pro něj doménu ještě nemají registrovanou – spekulanti jim jí tedy vyfouknou a bývá pak obtížné se s nimi rozumně domluvit. Stejně to funguje i v případech, kdy se chystáte expandovat na zahraniční trhy.
Pronájem domény
Chce-li doménový spekulant za prodej domény částku, kterou nejste ochotni zaplatit, může se stát, že vám doménu nabídne k pronájmu. Nabídne vám třeba pětileté používání domény za určitou roční částku. Ale pozor, je to past! Rozhodně se doporučuji pronájmu domén vyhnout, tedy až na specifické výjimky (například u projektu s krátkou životností).
Lidé si to obvykle neuvědomují, ale pronájem domény má pro provozovatele webu značné nevýhody:
- lidé si doménu zapamatují, ale po vypršení pronájmu už vás tam nenajdou
- dokonce tam možná časem najdou obsah, který vám bude konkurovat
- na váš web budou během pronájmu vznikat cenné zpětné odkazy, které později ale využije vlastník domény – a vy budete se svým projektem začínat zase od začátku
Nejčastější dotazy k pojmu Doména
01Zvýší mi nově koupená doména návštěvnost, když ji nasměruji na web?
Odpověď je složitější. Pokud jde o novou doménu, na kterou ještě nevedou žádné odkazy, zvednout návštěvnost to nijak nepomůže. S výjimkou tzv. type-in domén, které mají potenciál získávat návštěvnost samy o sobě (tím, že lidé občas takovou doménu napíšou do adresního řádku prohlížeče).
Pokud na doménu vedou odkazy a správně ji na svůj web nasměrujete pomocí přesměrování 301, webu to může pomoci ve vyhledávačích. Jak moc, to záleží na odkazovém profilu dané domény a na tom, jak moc se její původní téma překrývá s tématem vašeho webu. Každopádně se tato strategie často používá v linkbuildingu, s doménou kupujete i její cenné zpětné odkazy.
02V jakých případech se vyplatí nákup další domény?
Pokud doména nemá zpětné odkazy ani potenciál přinést přímou návštěvnost, dává obvykle smysl si ji koupit z těchto důvodů:
- Do zálohy – uvažujete doménu využít v budoucnu pro nějaký nový projekt.
- Zablokovat konkurenci – nechcete, aby si doménu koupila konkurence, protože ona doména je nějak spojená s vaším podnikáním (jméno oboru, jméno produktu, překlepy používané domény, bezpomlčková varianta domény apod.).
- Využití k měření – alternativní domény se často používají k měření v offline světě. Například si zaplatíte reklamu v rádiu a nedáte do ní svůj hlavní web, ale alternativní doménu, kterou pak na svůj web přesměrujete s kampaňovými parametry. V Google Analytics pak krásně vidíte, kolik lidí k vám na web přišlo na základě této reklamy. Totéž platí i pro domény na plakátech, tištěných materiálech apod. Nevýhodou tohoto postupu však je, že si nebudujete značku svého vlastního webu.
- Doména na investici – narazíte-li na volnou doménu, u níž si myslíte, že ji půjde časem výhodně prodat, s koupí neváhejte. Je to vzácnost