E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
K čemu je míra prokliku
Jde o jeden ze zásadních klíčových ukazatelů výkonnosti. Čím vyšší je míra prokliku, tím více reklama návštěvníky webu zaujala. Vysoká míra prokliku svědčí o tom, že uživatelé považují vaše reklamy za relevantní a jsou pro ně užitečné.
Platí to i pro textové inzeráty. Jsou-li dobře napsané a zacílené, budou mít podstatně vyšší míru prokliku. V PPC systémech to zároveň znamená, že za stejné umístění inzerátu zaplatíte významně méně (protože v PPC systémech cena za proklik silně závisí na míře prokliku).
Každá reklama a každé klíčové slovo mají vlastní CTR. Na tyto hodnoty se můžete podívat v účtu reklamního systému.
Výpočet CTR
Výpočet CTR je velmi jednoduchý:
Nakonec násobíme stem, neboť CTR se udává v procentech.
Příklady
Reklama zaznamenala 25 prokliků na 1 000 zobrazení. Míra prokliku tedy byla 2,5 %. A je-li míra prokliku rovna 0,5 %, znamená to, že reklama se musela zobrazit 200krát, než na ni někdo kliknul.
Obvyklé hodnoty CTR
Míra prokliku závisí na spoustě proměnných. Například na typu zařízení. Na mobilních telefonech je míra prokliku mnohem větší než na desktopech. Je to tím, že reklama zabírá velkou část displeje telefonu.
Provozujete-li web placený z reklamy, pak jistě víte, že velikost CTR záleží také na umístění reklamy. Čím výše je reklama na stránce umístěna, tím vyšší má obvykle míru prokliku.
Bannerová reklama
O míře prokliku rozhoduje především typ reklamy. Nejmenší CTR mají klasické bannery, obvykle v rozmezí 0,06 % až 0,2 %. Lépe jsou na tom rich media formáty bannerů (animace, videa či interaktivní aplikace), kde se míra prokliku pohybuje kolem 0,5 %. Ještě lépe fungují remarketingové bannery, které dosahují 0,1 až 1 %.
Míru prokliku významně ovlivňuje i podoba konkrétního banneru. Jsou-li bannery zajímavé, kvalitně provedené a něčím unikátní, budou mít řádově vyšší CTR. Zejména, pokud bojují s bannerovou slepotou. Míru prokliku značně zvyšují také tlačítka.
Reklama ve vyhledávačích
Úplně jiná čísla uvidíte v reportu PPC kampaní, jejichž CTR se pohybuje kolem 5 %. V některých oborech však dosahuje až dvaceti procent. I zde záleží na mnoha faktorech:
- Podoba inzerátu – míru prokliku obvykle zvyšují výzvy k akci, jasně formulavané unikátní odlišnosti, klíčové slovo v textu inzerátu (které se při vyhledávání vytuční).
- Relevance – vztah inzerátu a klíčového slova, vylučující klíčová slova.
- Rozšíření inzerátu – každé z mnoha rozšíření (telefonní číslo, sitelinky apod.) zabírá určitou plochu a zvyšuje šanci na kliknutí.
- Obor a konkurence – čím méně inzerátů ve výsledcích vyhledávání, tím lepší míra prokliku.
- Pozice inzerátu – reklamy na první pozici mají několikanásobně vyšší CTR, než na třetí pozici.
Reklama v obsahové síti
Reklamy v obsahové síti mívají míru prokliku 4–8krát nižší než reklamy ze stejného oboru ve výsledcích vyhledávání. Tj. pohybuje se kolem 0,5 %. Je to pochopitelné, ve vyhledávačích oslovujeme uživatele, kteří aktivně hledají odpověď. V obsahové síti se návštěvníkům webů vlastně trochu vnucujeme.
E-maily
Obvykle se CTR v e-mail marketingu pohybuje v rozmezí 1 až 7 %. Newslettery mívají míru prokliku nižší, lépe si stojí autorespondery a event-triggered e-maily a nejlépe jsou na tom pochopitelně transakční e-maily.
I u e-mailů platí, že míra prokliku hodně záleží na oboru podnikání. Nejlepší výsledky mívá publishing (v roce 2019 to bylo 6,4 %) a segment komunikace (6,3 %), nejhorší CTR pak agentury (1,9 %) a služby v oblasti práva (2,7 %).
Závisí také na kvalitě databáze (tj. doručitelnosti e-mailů a míře otevření), na historii předchozích rozesílek (pokud pravidelně rozesíláte obsah, který je pro příjemce hodnotný, budete mít pravděpodobně vysokou míru prokliku) a samozřejmě na obsahu a podobě e-mailu samotného.