E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Druhy bannerů
-
Statické bannery
Statické bannery jsou ty úplně nejjednodušší. Bannerem je pouhý obrázek, obvykle ve formátu GIF, JPG nebo PNG.
-
Animované bannery
Obvykle se setkáte s jednoduchými animacemi (formát GIF), ale existují i velmi sofistikované animované bannery (ve formátu HTML5).
-
Interaktivní bannery
Reagují na chování uživatele, obvykle na pohyby myši. Banner tak může fungovat i jako jednoduchá počítačová hra.
-
Videobannery
Přehrávají video, obvykle ve formátu MP4. Video se většinou přehrává ve smyčce a se ztlumeným zvukem. Uživatel může přehrávání zastavit či spustit a také si zapnout zvuk. Někdy se zvuk zapíná automaticky, po najetí myší na banner či jinou interakcí s uživatelem.
-
HTML bannery
HTML bannery umožňují spustit JavaScript a načítat externí data, podle kterých může banner měnit své chování. Umí tak třeba reagovat na aktuální počasí, nebo funguje jako jednoduchá kalkulačka nějaké služby.
-
Flashové bannery
Dnes už se nepoužívají, protože prohlížeče technologii Flash přestaly z bezpečnostních důvodů zobrazovat.
Složitější typy bannerů lépe upoutávají pozornost, nelze je však použít všude. Než si je necháte vytvořit, ověřte si možnosti daného reklamního systému. Většina reklamních systémů má také definované limity maximální datové velikosti banneru.
K čemu se bannery hodí
Bannery mají význam především pro budování značky (jako každá grafická reklama). Po banneru však také sáhnete, chcete-li levně zasáhnout velké množství lidí a tlačí-li vás čas (např. je potřeba publikovat informace o prodeji nového výrobku či služby, o sezónních nabídkách či o aktuálních slevách).
Bannery se tedy hodí také v případech, které nelze pokrýt klasickou optimalizací pro vyhledávače nebo textovou PPC reklamou. K takovým případům může patřit i vysoká konkurence v oboru nebo potřeba propagovat produkt, který nikdo aktivně nehledá (třeba u nejrůznějších gadgetů, či pokud vytváříme nový trh).
Existují i tzv. self-promo bannery. Ty nepropagují jiný web, ale majitel webu je používá, aby přesměroval část návštěvnosti na nějakou konkrétní podstránku téhož webu.
Výhody a nevýhody bannerů
Výhody bannerů
Významnou výhodou bannerů je jejich rozšířenost, existuje mnoho systémů pro výměnu reklamních bannerů. Téměř každý portál či větší informační web má vlastní ceník reklamy s využitím bannerů. Bannerovou reklamu můžete spravovat také v obou hlavních PPC systémech, Google Ads a Seznam Sklik.
Naprosto nepostradatelné jsou bannery pro remarketing.
Nevýhody bannerů
K nevýhodám bannerů patří:
- Bannerová slepota – lidé bannery podvědomě ignorují, protože pro ně nebývají užitečné.
- Horší cílení, zejména nejde-li o remarketing či kontextovou reklamu.
- Značná část uživatelů si bannery aktivně blokuje pomocí doplňků do prohlížeče (tzv. AdBlock).
Jak poznat kvalitní banner
Aby dnes banner dosáhl rozumné míry prokliku, musí splnit šest základních předpokladů:
- mít nápad a umět upoutat pozornost
- být originální a nekopírovat
- nést dostatečné reklamní sdělení
- vyzvat uživatele k akci (často formou tlačítka)
- budovat značku, i když na něj uživatel neklikne (tzn. obsahovat logo, slogan a odpovídat firemnímu grafickému manuálu)
- být technicky dobře zpracovaný a mít rozumnou datovou velikost
Hledáte-li inspiraci ohledně kreativity, doporučuji prozkoumat galerii bannerů vyrobených v Seznamu.
Rozměry bannerů
Nejznámější jsou tzv. full bannery o rozměrech 468 × 60 pixelů. Existuje však celá řada dalších ustálených formátů:
- Micro Bar (ikonka) [88 × 31]
- Button I [120 × 60]
- Button II [125 × 125]
- Square Button [120 × 90]
- Rectangle [180 × 150]
- Medium Rectangle [300 × 250]
- Vertical Rectangle [240 × 400]
- Half Banner [234 × 60]
- Square Banner [250 × 250]
- Vertical Banner [120 × 240]
- Skyscraper [120 × 600]
- Wide Skyscraper [160 ×600]
- Mega Banner [770 × 100]
- Inpage Banner [740 × 100]
První banner na internetu
První banner vznikl v roce 1994 a odkazoval na specializovanou microsite. Zadavatelem byla telekomunikační společnost AT&T.
Všimněte si, že na banneru vůbec nebylo logo zadavatele. Ale nechyběla výzva k akci, byť trochu krkolomná (protože se odkazovala ke sloganu reklamní kampaně). A teď si představte, že takový banner měl míru prokliku 44 %! Jen pro info, dnešní klasické bannery mívají míru prokliku cca 0,16 %.
Zajímá-li vás více, okolnosti vzniku prvního banneru popisuje prastarý článek na Mashable.com.