Čím se microsite liší od běžné prezentace?
- malý rozsah (microsite mívá obvykle 3–8 stran, ale může být samozřejmě mnohem rozsáhlejší, zároveň existují i jednostránkvé microsite)
- jednoduchá, často neobvykle řešená navigace
- kreativnější grafika, microsite hojně obsahují dynamické efekty
- vyšší interaktivita s uživateli, častý je také video obsah
- zaměření na užší cílovou skupinu než u firemního webu
- podpora virálního šíření informací, propojení na sociální sítě
Malý rozsah microsite dává dostatek prostoru pro kreativitu grafického návrhu, navigace i způsobu ovládání. Díky přesnějšímu cílení microsite se s uživateli lépe pracuje i po stránce psaní textů, je snazší návštěvníka vést ke konverzní akci (registraci, objednávce, sdílení…). Ve srovnání s firemním webem microsite obvykle obsahuje texty familiérnější a stylem i laděním lépe přizpůsobené vybrané užší cílové skupině.
Tip: úspěch microsite ovlivňuje i vhodné načasování jejího spuštění.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Kdy sáhnout po microsite
Microsite se uplatní, když je třeba atraktivním způsobem zvýraznit informace o určitém produktu, službě, technologii či akci. Často se používají i při představení novinek, pořádání elektronických soutěží a her, hodí se také pro nejrůznější ankety, kvízy a průzkumy. Microsite spolehlivě pomáhají i v budování značky nebo jako podpora při virálních marketingových aktivitách.
Výhodou microsite také je, že návštěvníkovu pozornost neodvádějí nedůležité informace (na rozdíl od rozsáhlých firemních webů). Proto se microsite často používá i k přímému prodeji několika vybraných výrobků nebo slouží jako cílová stránka reklamních kampaní (obvykle PPC reklamy nebo email marketingu).
Po tvorbě microsite také sáhněte, pokud máte jen omezené možnosti pracovat s firemním webem (typické v korporátním prostředí, kde bývá často český firemní web spravován ze zahraničí, jeho technická kvalita bývá příšerná a na úpravy se čeká měsíce).
Má-li být #microsite pro firmu přínosná, musí mít smysl pro samotné návštěvníky – přinášet jim unikátní informace a v něčem jim pomáhat.
Přidat na X jedním klikem Sledovat autora na platformě XPříklad kvalitní microsite
Jako příklad povedené microsite rád uvádím dnes již nefungující web věnovaný domácímu pečení chleba, který kdysi nechala vytvořit firma Eta. Mohli jste tu najít informace o výhodách domácího pečení chleba, recepty na nejlepší domácí pečivo, diskuzní fórum pro příznivce domácího pečení a samozřejmě detailní informace o domácích pekárnách Eta – včetně jednoduché možnosti si pekárnu objednat.
Microsite svého času dokázala odstartovat zájem veřejnosti o domácí přečení a stala se zároveň místem, kde se setkávala komunita příznivců a vyměňovala si recepty a další tipy. Pomohla propagovat (a samozřejmě i prodávat) pekárny způsobem, jakým by se to stránkám včleněným do firemního webu nikdy nepodařilo. Dokázala získat spoustu zpětných odkazů z cizích webů, blogů i diskuzí a pochopitelně tak pomohla ve vyhledávačích i hlavnímu firemnímu webu.
Využití microsite v SEO aktivitách
Tvůrci webů často klientům nabízejí tvorbu microsite jako doplňkový zdroj návštěvnosti. Argumentují tím, že zpětné odkazy ze satelitních webů pomohou hlavnímu (firemnímu) webu v lepším umístění ve vyhledávačích. Pro člověka, který online prostředí nerozumí, to zní lákavě. Bohužel to však tak jednoduše nefunguje.
Pokud nemá microsite natolik zajímavý obsah a kvalitní technické provedení, aby si dokázala sama získávat zpětné odkazy z jiných webů, nebo pokud ji nepodpoříme linkbuildingem, odkaz z ní nemá pro vyhledávače velkou hodnotu a hlavnímu webu moc nepomůže. A když už bychom chtěli platit budování odkazů, dává obvykle větší smysl je zajistit rovnou hlavnímu webu.
Zkrátka, je zásadní rozdíl mezi microsite za 2 500 Kč, kterou někdo v rychlosti nabastlí a která nemá pro uživatele ničím zajímavý obsah, a promyšleným podpůrným webem, který vymyslel online stratég v kontextu dalších marketingových aktivit firmy a je kvalitní po technické stránce. A hlavně, který má smysl pro samotné návštěvníky – přináší jim unikátní informace a v něčem jim pomáhá.