Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Mikrodata

Jako mikrodata označujeme doplňkové informace přidávané do HTML kódu stránky k jejímu běžnému obsahu. Jde vlastně o speciální HTML atributy, které mají definovaný sémantický význam.

Internetovým vyhledávačům například mikrodata umožňují obohatit výsledky vyhledávání o hodnocení daného produktu, jeho cenu či třeba počet produktů, které má daný e-shop právě na skladě.

Google a rich snippets

S těmito rozšířeními běžných výsledků přišel jako první vyhledávač Google. Říká se jim Rich snippets. A jako marketéři či majitelé webu o ně u svého webu rozhodně stojíme, neboť náš odkaz ve výsledcích hledání zvýrazňují a zvyšují mu tak míru prokliku. A užitečné bývají i pro uživatele vyhledávače, neboť ti tak získávají větší přehled ještě dříve, než si odkazovanou stránku rozkliknou.

A právě mikrodata byla prvním způsobem předávání těchto doplňujících informací, který se významněji mezi tvůrci webů rozšířil.

Mikrodata a WordPress

Pro redakční systém WordPress existují desítky pluginů, které umožňují mikrodata na web vložit. Jejich stručný přehled najdete přímo na stránkách WordPress.org.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Strukturovaná data

Dnes už se však mikrodata tolik nepoužívají, postupně je nahrazuje Googlem doporučovaný formát JSON-LD, který si můžete představit jako malý kousek JavaScriptu umístěný na dané stránce. Mikrodata mají totiž proti JSON-LD značnou nevýhodu – vývojář, který je nezná, je snadno při úpravách šablon odmaže. A nic ho neupozorní na to, že něco pokazil.

Souhrně se všem těmto způsobům předávání doplňkových informací, ještě společně s prehistorickým formátem RDFa, říká strukturovaná data.

Příklad označení mikrodaty

Takto vypadá film označený mikrodaty:

<div itemscope itemtype="https://schema.org/Movie">
  <meta itemprop="name" content="Footloose">
  <div itemprop="potentialAction" itemscope itemtype="https://schema.org/WatchAction">
     <a itemprop="target" href="http://example.com/player?id=123">Watch <cite>Footloose</cite></a>
  </div>
</div>

Vidíte, že je to poměrně hodně psaní. A že kód je celkem nesrozumitelný a tedy náchylný na chyby.

Jak ověřit nasazení mikrodat

Jednoduše. Google pro to vytvořil speciální nástroj, Test rozšířených výsledků.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.