Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Sémantika

Sémantika obecně je disciplína zabývající se významem slov a znaků. Netýká se tedy jen programování, sémantika se výrazně uplatňuje i v lingvistice či logice.

Na webu je sémantika důležitá především při tvorbě HTML kódu. Některé značky (správně elementy) v těchto jazycích mají přiřazen určitý význam a sémantika určuje správné používání těchto značek na příslušných místech. Představit si to můžete na příkladu věty, jejíž část je vyznačena tučně. Z hlediska sémantiky je tučný text významnější než zbytek věty.

Není to však tak jednoduché. Některých HTML značek se sémantika netýká. U všech značek přitom lze měnit vzhled pomocí technologie kaskádových stylů. Není tedy obtížné zmíněnou část věty uzavřít do sémanticky neutrální značky a ostylovat ji tučně – vypadat to bude stejně, jen sémantika bude špatná. A právě to se z lenosti nebo neznalosti kodéra často děje.

Už chápete, k čemu je sémantika na webu užitečná? Umožňuje strojům lépe porozumět kódu stránky. To má význam zejména pro přístupnost webu – např. hlasová čtečka pak ví, které části textu má přečíst důrazněji.

Sémantika je však významná i pro crawlery vyhledávačů. Je-li kupříkladu kousek textu označen značkou <h1> (sémantika jí přiřazuje význam hlavního nadpisu), vyhledávač tuto frázi považuje z hlediska obsahu za významnější než u zbytku textu. Sémantika mu tak umožňuje poznat, o čem stránka vlastně je. Právě proto je správná sémantika jedním z prvních aspektů, které se kontrolují při optimalizaci pro vyhledávače.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.