Technologie Flash je dnes už zastaralá softwarová platforma používaná k vytváření animací. Vznikla v roce 1996, kdy ji vytvořila společnost Macromedia. Na internetu se Flash rozšířil, přestože ho nikdy nebylo možné spouštět nativně v prohlížeči a vždy bylo potřeba si do prohlížeče instalovat speciální plugin, tzv. Flash Player.
Co Flash umí
Flash nejprve nalezl uplatnění při tvorbě reklamních bannerů, pro což je vhodný i díky malé velikosti souborů, neboť využívá vektorovou grafiku. Později začal být Flash používán ke stavbě celých internetových prezentací, vytváření on-line her či interaktivních aplikací. A to i přesto, že tyto weby měly vždy potíže při indexaci internetovými vyhledávači, byly špatně přístupné pro handikepované a také velmi špatně použitelné.
Protože Flash využívá objektově orientovaný programovací jazyk ActionScript podobný JavaScriptu, je v něm možné programovat i velice složité algoritmy. Umožňuje také přehrávání a streamování audio a video souborů.
Soumrak Flashe
První náznaky konce Flashe na internetu se objevily v roce 2010, kdy jej zakázala firma Apple na svých zařízeních s operačním systémem iOS. Důvodem byly opakované bezpečnostní problémy Flashe a také vysoké nároky na baterii.
Jak se postupně internet přesouval na chytré telefony a další mobilní zařízení, začalo být zřejmé, že online svět směřuje k responzivním webům, které se umí přizpůsobit velikosti displeje. A že nástupcem Flashe se stane technologie HTML5, která funguje v prohlížečích bez jakýkoliv doplňků. Nezachránil to ani projekt Flash Lite, mladší a odlehčenější bratříček Flashe lépe přizpůsobený pro použití na mobilních telefonech.
Následně zareagovaly desktopové prohlížeče. Chrome od verze 76 a Firefox od verze 69 mají Flash ve výchozím nastavení vypnutý a nezobrazují dokonce ani výzvu k aktivaci pluginu. V prosinci 2020 pak zcela skončila možnost Flash v těchto prohlížečích přehrávat.