Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Remarketing (retargeting)

Remarketing (někdy také retargeting) je způsob cílení PPC reklamy na uživatele, kteří již dříve propagovaný web navštívili. Cílem je znovu se připomenout. Na web si přidáte speciální kód, ten uživatele při návštěvě označí pomocí cookies, reklamní systém si ho tak zapamatuje. Příslušnou reklamu mu pak zobrazuje na dalších webech zapojených v obsahové síti.

Účinnost a historie remarketingu

Obecně platí, že remarketing má několikrát větší účinnost než klasická PPC reklama. Ta se dále zvyšuje s tím, čím lépe a přesněji remarketing cílíme.

Remarketing už dnes umí oba hlavní PPC systémy používané v ČR – Google Ads i Sklik. Google spustil remarketing v roce 2010, reklama se zobrazuje v obsahové síti AdSence nebo třeba na serveru YouTube. Sklik (reklamní systém Seznamu) se remarketing naučil začátkem roku 2014.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Příklady využití remarketingu

Představte si, že na web přivedete návštěvníka (třeba klasickou PPC reklamou), ten chvíli chodí po webu, ale produkt si neobjedná. Možná proto, že chce nákup ještě probrat s partnerkou nebo si zjistit více informací – čím je nákup dražší, tím trvá výběr déle (viz článek o nákupních cyklech). A zde nastupuje remarketing. Pokud se návštěvníkovi ve vhodný čas připomenete, pravděpodobnost nákupu významně posílíte.

V zobrazované reklamě můžete také poskytnout slevu a tím ke koupi lépe motivovat. A protože remarketing umožňuje zobrazovat různé reklamy podle doby od uplynutí návštěvy, slevu můžete postupně zvyšovat a tím i stupňovat motivaci k nákupu. Častým cílem remarketingu jsou také lidé, kteří opustili nákupní košík. Ti měli zřejmě o produkt zájem, ale pak z nějakého důvodu nákup nedokončili. I u nich sleva výborně zafunguje.

I když návštěvník nákup úspěšně dokončí, nemusíte ho „pustit ze spárů“. Co mu po pár týdnech nabídnout příslušenství? Remarketing se výborně hodí jako nástroj pro cross-selling a skvěle doplní klasický email marketing. Nebo možná nabízíte produkty, které se nakupují opakovaně (kontaktní čočky, inkousty do tiskárny nebo třeba krmení pro kočky). Stačí si spočítat, kdy produkt zákazníkovi dojde a v příslušný čas mu reklamu zobrazit.

Remarketing a reklamní formáty

Ukázka banneru pro remarketing, na jehož tvorbě jsem se podílel
Ukázka banneru pro remarketing, na jehož tvorbě jsem se podílel

Remarketing umožňuje zobrazovat jak textové reklamy, tak bannery. Bannery jsou obvykle dražší, protože zabírají více inzertního prostoru (a ten musíte zaplatit). Fungují však lépe, protože grafický formát si uživatelé lépe spojí s webem, který již dříve navštívili.

Tip č. 1: při tvorbě bannerů použijte výrazné logo webu, grafiku banneru odvoďte od designu webu a nezapomeňte na velké call2action tlačítko ve stejném stylu a barvě, jako mají tlačítka na webu vedoucí k dokončení konverze (objednávky). Už při prvním kliknutí tak uživatele zvykáte na další kroky nákupního procesu.

Publika v remarketingu

Publika (někdy také obecenstva) jsou seznamy uživatelů, kterým se má reklama zobrazit. Právě zde se odehrává hlavní magie, různé definice publika umožňují využít remarketing pro spoustu rozdílných strategií. Publikem mohou být všichni návštěvníci webu, ale také návštěvníci jednotlivých kategorií či konkrétních stránek. Publikum tedy můžete definovat na základě navštívených URL (návštěvníkům sekce „televizí“ tak nabídnete jen akční ceny televizí, ne dalších produktů na e-shopu).

Publikum můžete definovat také počtem dní, které uplynuly od návštěvy. Například remarketing zapnete jen pro 3.-6. den po návštěvě. Pak zase dáte chvíli pauzu a poté na další tři dny zobrazíte banner s jinou, ještě výhodnější nabídkou. Vyplatí se si s tím pohrát a chvíli experimentovat, než zjistíte, které termíny fungují nejlépe. Váš správce PPC kampaní by s vámi měl důkladně probrat všechny možnosti.

Tip č. 2: je-li cílem remarketingu přimět návštěvníky k nákupu, je třeba z publika vyloučit ty, co už nákup dokončili. Jde o velmi častou chybu. Jinak zbytečně plýtváte rozpočtem a zároveň lidi reklamou zbytečně obtěžujete (= kazíte si značku).

Dynamický remarketing

Je zřejmé, že pro e-shopy by bylo ideální umět rozpoznat navštívené stránky až na úroveň konkrétních produktů. A poté, místo obecného banneru s danou kategorií, zobrazovat banner přímo s produktem. To by pro remarketing zajistilo dokonalé cílení a  tedy největší efektivitu. Ale dělat to ručně by bylo extrémně pracné.

Naštěstí systém Google Ads umí dynamický remarketing dělat automaticky. Po přidání speciální části kódu reklamní systém rozpozná, jaký produkt si návštěvník prohlížel a přesně ten pak propaguje. Využívá k tomu data poskytovaná formou XML feedu pro službu Google Merchant Center (= Google Nákupy), odkud si bere obrázky, ceny a další informace.

Tip č. 3: důležitou funkcí v nastavení remarketingu je omezení počtu zobrazení jednomu návštěvníkovi za den. Ověřte si, že vám správce PPC kampaní toto nastavil na rozumné číslo (4–10 ×). Pokud se vaše reklama návštěvníkovi zobrazí 100 × za den, získá pocit, že ho pronásledujete, a zákazníkem se určitě nestane.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.