Seznam je významný český internetový vyhledávač a portál, který v roce 1996 založil Ivo Lukačovič. Dlouhé roky byl Seznam jedničkou na trhu, následován portály Centrum.cz a Atlas.cz.
S nástupem fulltextového vyhledávání a stále se posilující rolí vyhledávačů v chování uživatelů na internetu se postupně stal hlavním konkurentem Seznamu vyhledávač Google.
Ten ho postupně dohnal, pak si dlouhé roky dělili trh přibližně na polovinu, od roku 2008 však Google postupně získává, zejména v souvislosti s rozvojem mobilních telefonů a Googlím systémem Android, který pochopitelně defaultně vyhledává na Google. Dnes tak Seznam dnes drží již jen cca 25 % vyhledávání a každý rok ztrácí cca 1–3 % podílu na trhu. Zároveň však patříme k pouhým čtyřem zemím na světě, kde se lokálnímu vyhledávači dlouhodobě daří odolávat obrovskému tlaku Google (společně s Čínou, Jižní Koreou a Ruskem).
Stručná historie Seznamu
- 1996 – Ivo Lukačovič zakládá Seznam jako jednoduchý internetový katalog odkazů.
- 1997 – na Seznamu se objevuje fulltextové vyhledávání (zatím ale postavené na externích technologiích).
- 1998 – na Seznamu se objevuje freemail (možnost registrovat si e-mailovou schránku zdarma).
- 2000 – Seznam spouští vlastní mapy, od roku 2011 známé jako Mapy.cz.
- 2004 – spuštěn web Sauto.cz věnovaný automobilové inzerci.
- 2005 – Seznam nasazuje fulltextové vyhledávání na vlastní technologii. Ve stejný rok koupil firmu provozující freemail Email.cz a začlenil ji do svého freemailu. Tím se v tomto oboru stal bezkonkurenční jedničkou v ČR. Spuštěn Sbazar.cz.
- 2006 – Seznam spustil vlastní reklamní systém Sklik, který se snaží držet krok s reklamním systémem Google Ads. Lukačovič se stahuje z vedení společnosti. Seznam převzal freemail Post.cz.
- 2007 – Seznam majoritně ovládl společnost, která provozuje video portál Stream.cz. Spuštěn katalog firem a institucí Firmy.cz. Spuštěn zbožový vyhledávač Zboží.cz. Na Skliku začalo být možné měřit konverze.
- 2008 – na Skliku se objevuje obsahová síť, tj. možnost zobrazovat reklamy i na stránkách partnerů, zatím pouze v podobě kontextové reklamy na několika vybraných webech.
- 2011 – do obsahové sítě Skliku se mohou registrovat i menší weby. Seznam také koupil zbytek společnosti provozující Stream.cz.
- 2012 – Seznam mění vedení společnosti a s tím deklaruje, že se začne více zaměřovat na své informační produkty. Na Sliku se objevují bannery.
- 2013 – redesign rozhraní Skliku, z původního šedého na modré.
- 2014 – Seznam představil vlastní internetový prohlížeč. Ve stejném roce začal Sklik podporovat remarketing (seznam mu říká retargeting) a uvedl metriku PNO. Redesign služby Zboží.cz.
- 2015 – Sklik spouští v obsahové síti možnost cílení na zájmy a zájmy o koupi.
- 2016 – spuštěny Seznam Zprávy, jedno z nejkvalitnějších českých zpravodajských médií dostupných zdarma. Na Skliku se objevuje dynamický retargeting.
- 2018 – Seznam představil svou televizní stanici, Seznam TV. Na Skliku se objevuje nativní reklama, která pak nahrazuje klasickou reklamu textovou. Ukončen provoz webu Spoluzaci.cz.
- 2020 – ukončen provoz komunitní služby Lide.cz provozované od roku 2002.