Jako kontextová reklama se označují reklamní sdělení vkládaná do stránek v kontextu k jejich obsahu. Příkladem mohou být třeba odkazy na internetové obchody s chovatelskými potřebami doplňující článek o psech nebo reklama na běžecké boty pod článkem o maratonu. Proti tradičním bannerovým kampaním je kontextová reklama pochopitelně mnohem účinnější.
Od roku 1998, kdy ji prvně masivně využil Google, bývá kontextová reklama spojována také s vyhledavači. Ty doplňují přirozené výsledky vyhledávání inzeráty v kontextu k položeným dotazům. Kontextová reklama pro ně dokonce většinou tvoří hlavní zdroj příjmů.
PPC je druhým stupněm
Kontextová reklama bývá často nesprávně nazývána PPC reklamou. V čem je rozdíl? Pojem „kontextová reklama“ označuje systém, jakým jsou inzeráty přiřazovány k příslušným stránkám. Proti tomu PPC je modelem platby za reklamu, podobně jako třeba PPT, PPV nebo PPA. Existují tedy i systémy kontextové reklamy, které nejsou placené přes PPC model. Avšak právě ve spojení kontextové reklamy s PPC tkví její síla.