Pojmem cross-selling (anglicky křížový prodej) se označují aktivity, jejichž účelem je navýšit celkovou objednávku zákazníka doporučením souvisejícího zboží. Za cross-selling tedy například může být považováno jednání zahradníka, který vám k živým květinám nabídne i hnojivo.
Cross-selling vs. up-selling
Termín cross-selling se často plete s pojmem up-selling, jehož cílem je však prodat dražší produkt, nikoliv přihodit do objednávky něco dalšího. Výše zmíněný zahradník by se vám tedy místo běžné pokojové rostliny snažil prodat mnohem dražší orchidej.
Kde se cross-selling využívá
Cross-selling má významné místo především v internetových obchodech, neboť je poměrně jednoduché jej do systému obchodu implementovat. Stačí například sledovat zboží, které je nejčastěji objednáváno společně a pak je pouze automaticky vypisovat v detailech příslušných výrobků.
Cross-selling se však může uplatnit i v nabídce služeb, například pokud se dvě společnosti, které si přímo nekonkurují, ale obě nabízí vhodně se doplňující služby, domluví na vzájemném prodeji těchto služeb. Prostředí internetu pak takovýto cross-selling ještě zefektivňuje.