Newsletter je anglický termín z oblasti e-mail marketingu označující elektronický zpravodaj (news = novinky, letter = dopis). Jde o e-maily, obvykle ve formátu HTML, pravidelně zasílané přihlášeným odběratelům. Newsletter patří k moderním, levným a účinným marketingovým nástrojům.
Kdy použít newsletter
Nezávisle na typu komunikace (B2C, B2B) plní newsletter tyto úkoly:
- připomíná existenci firmy
- předává informace zákazníkům či zájemcům
- zvyšuje důvěryhodnost značky
- vede čtenáře k objednání výrobku či služby
- získává zpětnou vazbu
Newsletter však lze s výhodou nasadit i při dalších speciálních příležitostech, např. při budování komunity. Důležité je, aby newsletter poskytoval užitečné informace, jen tak může plnit marketingové cíle. V opačném případě si lidé rychle newsletter odhlásí, případně se sníží důvěra ve značku.
Velký význam má i samotné provedení newsletteru, jeho kreativita, velikost, sémantika a další vlastnosti samotného e-mailu. Značnou roli hraje i čas odeslání newsletteru, vyhodnocování jednotlivých kampaní a další technologické aspekty.
Nejjednodušším způsobem, jak umožnit přihlašování newsletteru, je umístit na web formulář spolu s ukázkovým číslem. Může zde být umístěn i archív newsletteru, který zpřístupní rozesílané informace i nepřihlášeným čtenářům.
Zákonná omezení
Newslettery patří mezi obchodní sdělení, podle zákona je tedy možné je zasílat pouze příjemcům, kteří k tomu dali svobodný, informovaný a prokazatelný souhlas. Jinak jde o rozesílání spamu, za což od Úřadu na ochranu osobních údajů hrozí nepříjemné pokuty.