Další druhy spamu
Postupně se obsah pojmu rozšířil a jako spam se dnes označují i další hromadná zahlcování uživatelů stránek reklamou, kterou majitel webu neodsouhlasil.
- Komentářový spam – přidávání reklamních komentářů u článků.
- Diskuzní spam – přidávání příspěvků do diskusních fór, obvykle pomocí speciálních robotů.
- Referral spam – objevuje se v Google Analytics. Spammer podvrhne referer, který se pak v přehledech vypíše jako odkazující stránka. A spoléhá na to, že správce webu se podívá, kdo na něj nově odkazuje.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Opatření proti e-mailovému spamu
Proti spamu se bojuje na několika úrovních:
Legislativní opatření proti spamu
V České republice platí od roku 2004 Zákon o některých službách informační společnosti, který nastavuje pravidla pro rozesílání komerčních e-mailů, tzv. obchodních sdělení. Říká se mu také antispamový zákon. Postupně byl několikrát novelizován.
Zákon také umožňuje nahlásit podezřelé e-maily Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ten by měl následně proti rozesílateli spamu zakročit – udělit mu pokutu. V praxi to však bohužel často z mnoha různých důvodů nefunguje a zejména proti zahraničnímu spamu je úřad bezmocný.
Skrývání e-mailů
Dříve se na stránkách hojně používaly různé druhy skrývání e-mailových adres, například adresy byla zapisována rozložená na jednotlivé části: jan [zavinac] strafelda [tecka] cz). Nebo ji při zobrazení stránky skládal JavaScript, který sbírací roboti nespouštěli.
Dnes už se to moc nepoužívá. Oba tyto způsoby ztěžují napsání e-mailu novmu adresátovi a navíc nefungují stoprocentně. Navíc tento způsob skrývání nemusí být dostupný na všech webech, kam můžeme potřebovat e-mail zadat (třeba v nějaké diskuzi, inzertním serveru apod.). A spammer se tak k e-mailové adrese stejně dostane. Nebo ji nakonec uhodne s využitím hrubé síly a slovníku.
Technická opatření na straně serveru
Opatření na straně serveru, který poštu přijímá a spam na základě různých filtrů vyřazuje, jsou mnohem účinnější. Ani to však není 100% řešení. Platí, že čím přísněji jsou filtry nastaveny, tam častěji nepropustí zprávy, které spamem ve skutečnosti nejsou.