Jak vypadá nofollow odkaz
Je to klasický odkaz s HTML atributem rel
, který má hodnotu nofollow
:
V terminologii lidí, kteří se zabývají optimalizací pro vyhledávače, se také ustálil pojem dofollow odkaz. Označují se tak odkazy, které nenesou nofollow atribut.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Stručná historie nofollow odkazů
Komentářový spam
Začátkem tisíciletí trápil vyhledávače komentářový spam. Lidé začali přidávat do komentářů na cizích webech a v diskuzních fórech odkazy, jejichž cílem bylo zmanipulovat výsledky vyhledávání. Později k tomu dokonce vznikli specializovaní roboti, kteří dokážou spamovat opravdu masově.
Proto Google přišel v roce 2005 právě s nofollow odkazy. Seznam ho následoval o něco později. Snahou bylo dát majitelům možnost se od některých nedůvěryhodných odkazů distancovat. Vyhledávač nejen, že takový odkaz nesledoval, ale nepředával mu ani link juice (body zlepšující umístění ve výsledcích).
Pagerank sculpting
Bohužel to vedlo k jiným druhům manipulací s výsledky, například k dnes už nefungující technice pagerank sculptingu. Ta spočívala v odříznutí méně významných stránek na webu pomocí nofollow odkazů, což koncentrovalo PageRank (jakousi hodnotu stránky z pohledu vyhledávače) na stránky, které chtěl majitel webu upřednostnit ve vyhledávačích.
To zřejmě donutilo Google, i když to myslím nikdy nepřiznal, začít s nofollow odkazy nakládat jinak. Jednak zřejmě začal rozlišovat, jestli je nofollow atribut zavěšený na vnitřním nebo odchozím odkazu. A jednak zase začal předávaný PageRank brát v potaz, i když zřejmě jen částečně a jiným způsobem než u klasických odkazů.
V roce 2019 pak představil Google sourozence nofollow odkazů – UGC odkazy a sponzorované odkazy. Zároveň s tím oznámil, že atribut nofollow bude nyní brán pouze jako doporučení.