Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Nofollow odkaz

Jako nofollow odkaz označujeme odkaz se speciálním atributem nofollow, který crawlerům vyhledávačů říká, že při procházení webu mají odkaz ignorovat (nemají ho následovat). Nofollow odkaz tedy dělá totéž, co umí meta tag robots pro všechny odkazy na stránce.

Jak vypadá nofollow odkaz

Je to klasický odkaz s HTML atributem rel, který má hodnotu nofollow:

<a href="https://example.cz" rel="nofollow">Text odkazu</a>

V terminologii lidí, kteří se zabývají optimalizací pro vyhledávače, se také ustálil pojem dofollow odkaz. Označují se tak odkazy, které nenesou nofollow atribut.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Stručná historie nofollow odkazů

Komentářový spam

Začátkem tisíciletí trápil vyhledávače komentářový spam. Lidé začali přidávat do komentářů na cizích webech a v diskuzních fórech odkazy, jejichž cílem bylo zmanipulovat výsledky vyhledávání. Později k tomu dokonce vznikli specializovaní roboti, kteří dokážou spamovat opravdu masově.

Proto Google přišel v roce 2005 právě s nofollow odkazy. Seznam ho následoval o něco později. Snahou bylo dát majitelům možnost se od některých nedůvěryhodných odkazů distancovat. Vyhledávač nejen, že takový odkaz nesledoval, ale nepředával mu ani link juice (body zlepšující umístění ve výsledcích).

Pagerank sculpting

Bohužel to vedlo k jiným druhům manipulací s výsledky, například k dnes už nefungující technice pagerank sculptingu. Ta spočívala v odříznutí méně významných stránek na webu pomocí nofollow odkazů, což koncentrovalo PageRank (jakousi hodnotu stránky z pohledu vyhledávače) na stránky, které chtěl majitel webu upřednostnit ve vyhledávačích.

To zřejmě donutilo Google, i když to myslím nikdy nepřiznal, začít s nofollow odkazy nakládat jinak. Jednak zřejmě začal rozlišovat, jestli je nofollow atribut zavěšený na vnitřním nebo odchozím odkazu. A jednak zase začal předávaný PageRank brát v potaz, i když zřejmě jen částečně a jiným způsobem než u klasických odkazů.

V roce 2019 pak představil Google sourozence nofollow odkazů – UGC odkazysponzorované odkazy. Zároveň s tím oznámil, že atribut nofollow bude nyní brán pouze jako doporučení.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.