Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Sponzorovaný odkaz

V září 2019 přišel vyhledávač Google se dvěma novými typy označení odkazů. Jsou podobné 14 let starému odkazu nofollow a liší se od něj hodnotou v atributu rel. Jde o tzv. UGC odkazy (odkazy generované uživateli) a odkazy sponzorované, u kterých se v atributu rel udává hodnota sponsored. Vyhledávač se tak snaží lépe chápat obsah webu.

Jak vypadá sponzorovaný odkaz

<a href="https://example.cz" rel="sponsored">Text odkazu</a>

V atributu rel lze také kombinovat více hodnot, například nofollow sponsored. Nemusíme to dělat, ale je to povolené a v některých případech to dává smysl.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak sponzorované odkazy používat

Kdy se sponzorované odkazy hodí

Jako sponzorované doporučuje Google označovat všechny:

To je změna, až do roku 2019 Google pro tento typ odkazů doporučoval označení právě hodnotou nofollow. Od nofollow odkazu se ten sponzorovaný zřejmě liší tím, že vyhledávač si takový odkaz založí v indexu. Jen mu nepředá stejné množství link juice, (hodnoty stránky předávané odkazy), jako by to udělal u klasického odkazu bez příznaků.

Vyměnit příznak nofollow za sponsored či nikoliv?

Pokud označení nofollow u svých placených odkazů používáte a zatím to tak necháte, neuděláte zřejmě chybu. Google zatím změny nevyžaduje a nejsou myslím ani známé žádné případy, kdy by změna něčemu pomohla (či zachování stávajícího stavu uškodilo).

Pokud placené odkazy prodáváte, pak dobře víte, že nofollow odkaz má na trhu mnohem nižší hodnotu, než odkaz nijak neoznačený. Podobné to zřejmě bude i se sponzorovanými odkazy. Je tedy třeba dobře zvážit, jaká je šance, že Google dokáže odhalit, že jde o placený odkaz. Mnoho placených odkazů na internetu se stále tváří jako neplacené. A takové pochopitelně nechceme označovat jako sponsored.

Důležité je placené odkazy nikdy neoznačovat UGC příznakem. Za ty byste si mohli vysloužit penalizaci, neboť to Google může chápat jako podvod (maskování odkazů získávaných kvůli manipulaci výsledků vyhledávání).

Více informací

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 663 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.