Jako proklik se označuje takové kliknutí na odkaz, které uživatele dovede na cílovou stránku. Termín proklik se používá především v oblasti internetové reklamy. Ve skutečnosti jsou však proklik a normální kliknutí často zaměňovány, neboť měřit prokliky je mnohem složitější než u kliknutí.
Proč kliknutí nemusí skončit návštěvou
Pokud návštěvník klikne na odkaz, mohou nastat různé okolnosti, díky nimž se na cílovou stránku nedostane. Např.:
- Cílová stránka nefunguje, zobrazuje se stránka 404.
- Cílová stránka se načítá příliš dlouho a návštěvník si návštěvu rozmyslí ještě před načtením stránky.
- Vypadne mu proud, nebo internet (třeba při jízdě vlakem je to dost běžné ).
Bývá odhadováno, že asi 5–10 % kliknutí na reklamu se k cílovému serveru nedostane.
Návštěva se nemusí započítat
Může se stát, že v reklamním systému, třeba ve Facebook Business Manageru, vidíte podstatně větší počet prokliků, než kolik návštěv vám u dané kampaně zobrazuje měřící systém Google Analytics. Kromě výše popsaných důvodů to může mít i další příčiny:
- Reklama vede na přesměrování, čímž se ztratí kampaňové parametry, podle kterých Google Analytics poznávají zdroj. Ty tak návštěvu přiřadí zdroji jinému.
- Měřící kód Google Analytics se nespustí. Může to být tím, že je špatně implementovaný, nebo návštěvník může používat nějaký doplněk blokující měřící kódy.
- Návštěvník nemá povolené cookies nebo zapnutý JavaScript.