Jak vypadá titulek stránky
V HTML kódu stránky byste viděli párovou značku <title>
a její uzavírací značku </title>
. A vše, co je mezi nimi, je obsahem titulku:
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Obsah titulku stránky
Titulek stránky se obvykle skládá ze dvou částí:
- Z textu popisujícího stránku, který je pro stránku unikátní. Ten se často překrývá s hlavním nadpisem stránky.
- Z identifikátoru webu či značky, který je shodný napříč celým webem (zde Štráfelda.cz). V angličtině se mu říká boilerplate.
Jako oddělovač se obvykle používá svislítko | či pomlčka –, řidčeji také znak •.
Lepší je popis stránky umístit na začátek titulku a identifikátor webu na konec. Takový titulek bude o něco lépe fungovat ve vyhledávačích a také je použitelnější v prohlížeči, neboť při větším množství záložek prohlížeč zobrazuje pouze začátek titulku, společně s obrázkem favicon. A pokud by měl uživatel otevřeno více stránek z našeho webu vedle sebe, nedokázal by je podle titulku začínajícího názvem webu vůbec rozlišit.
Výjimku z předchozího pravidla bude mít nejspíš úvodní stránka, kde bývá značka důležitější a dáváme ji tedy na začátek titulku:
Jak na ideální titulek z pohledu SEO
Titulek stránky by měl splňovat tyto parametry:
- identifikátor webu či značky (tzv. boilerplate) by měl být co nejkratší
- obsah titulku by měl být pro danou stránku webu unikátní (tj. na webu není žádná další stránka se stejným titulkem)
- titulek by měl obsahovat hlavní klíčové slovo, ideálně co nejblíže začátku
- délka titulku stránky by neměla překročit 50–60 znaků (byť vyhledávače zobrazují i delší titulky)
- titulek by měl popisovat téma, které stránka skutečně pokrývá
- titulek musí dávat smysl, měl by být čtivý a srozumitelný – inspirujte se v novinách (znáte oblíbené novinářské titulky typu „Jak udělat…“, či „12 tipů pro…“)
- titulek stránky by měl ladit s obsahem meta tagu description, často se zobrazují společně
Emoji v titulcích
Vyhledávače umí v titulcích zobrazovat emoji a emotikony, protože některé jsou běžnou součástí znakové sady. Jejich vykreslení přitom může přinést danému odkazu větší pozornost a zvýšit tím míru prokliku. Seznam použitelných emoji sepsal Yuhů.
Je však třeba to důkladně otestovat, protože:
- Vyhledávače toto své chování průběžně upravují a některé emoji postupně přestávají zobrazovat s tím, jak je lidé nadužívají.
- Zobrazení emoji se také hodně liší na různých platformách. Některé se dokonce mohou zobrazit pouze jako čtvereček, takže to spíš webu uškodí.
- V lidech mohou emoji vzbudit pocit pouťovosti, což sníží důvěru → míra prokliku pak může spíše klesnout.
Title Tag Update
16. srpna 2021 přišel Google s aktualizací algoritmu nazývanou Title Tag Update, která významně zvýšila možnost, že se ve výsledcích vyhledávání neobjeví námi připravený titulek, ale nějaká jeho náhrada. Typicky to bývá:
- pouhé nahrazení oddělujících znaků, nejčastěji svislítka pomlčkou
- zobrazení obsahu hlavního nadpisu
- jiný podnadpis
- část textu z obsahu stránky
- alternativní popisek obrázku
- anchor text některého vnitřního odkazu, který vede na danou stránku
- proházení prvků původního titulku s vynecháním některých částí
- nějaký úplně nový text, který si Google poskládá z více těchto zdrojů
Podle oficiálního vyjádření Google se to týká až 20 % všech titulků stránek. To je pro nás marketéry pochopitelně špatná zpráva, protože máme menší možnost ovlivnit sdělení, které uživatelé vyhledávače uvidí a tedy i míru prokliku. Google to prý dělá, když titulek stránky není relevantní, je moc dlouhý, je přeplněný klíčovými slovy nebo je zjevné, že je chybný (třeba když více stránek webu obsahuje stejný titulek).
Jen pro upřesnění, jako hodnotící signál stále slouží obsah původního titulku stránky, přestože ve výsledcích vyhledávání se zobrazí titulek jiný.