Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Anchor text

Už od počátku funguje internet na principu hypertextu, textových dokumentů vzájemně pospojovaných odkazy. Internetový odkaz pak tvoří dva hlavní prvky – adresa, kam se člověk kliknutím dostane, a anchor text, samotný text odkazu. Nejčasteji jde o slovo, frázi či krátkou větu, které uživateli slouží jako popisek cílové stránky.

Pokud s anchor texty pracujeme správně, lidé se na webu lépe orientují, snáze si vyhledávají informace a sdělení je pro ně srozumitelnější. Anchor texty také pomáhají při optimalizaci pro vyhledávače, jde o jeden z významných off-page faktorů.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Pohled do zdrojového kódu

Nejjednodušší odkaz vypadá v HTML takto:

<a href="https://www.strafelda.cz">
   Jan Štráfelda – konzultace webů
</a>

Zeleně je zde vidět adresa cílové stránky, černě vidíte právě textový popisek odkazu.

Druhy textů v odkazech

Textem odkazu může být:

  • obecná fráze – třeba „klikněte zde
  • adresa webu – „www.strafelda.cz
  • název webu – „Štráfelda.cz
  • téma našeho webu – „digitální marketing
  • klíčové slovo – třeba „linkbaiting
  • obrázek – pak vyhledávače zajímá atribut alt (alternativní text) uvedený u obrázku a chovají se k němu stejně jako k textovému odkazu 

Který druh anchor textu používat

Lidé obvykle stránku nejdříve rychle proskenují, než se rozhodnou, zda si ji přečtou. A protože odkazy bývají obarveny odlišně od zbytku textu a navíc ještě podtrženy, slouží lidem při skenování textu jako záchytné body (společně s nadpisy, vytučněnými frázemi a případnými obrázky).

Pokud však texty odkazů uvedeme v podobě obecných frází typu „klikněte“, moc jim v orientaci nepomůžeme. Mnohem lépe budou v textu odkazů fungovat klíčová slova. Také z hlediska optimalizace pro vyhledávače samozřejmě odkazy s klíčovými slovy v anchor textu fungují mnohem lépe, protože pro vyhledávač je text odkazem signálem, co se na cílové stránce nachází. Platí to zejména, když klíčové slovo s obsahem odkazované stránky koreluje.

Příklady

Příklad špatné podoby textu příchozího odkazu:

Více informací o linkbaitingu zjistěte zde.

Mnohem lépe bude fungovat:

Zjistěte více v mém článku o linkbaitingu.

Udělejte si analýzu anchor textů zpětných odkazů a vložte do nich klíčová slova. Pomůže vám to ve vyhledávačích.

Výše uvedené platí pro interní odkazy (odkazy mezi stránkami našeho webu) i pro odkazy externí (které k nám směřují z jiných webů). Možná s linkbuildingem začínáte a ve snaze po lepším umístění ve vyhledávačích se proto rozhodnete přebudovat všechny zpětné odkazy vedoucí na některou vaši stránku do shodné podoby. Tak, aby jejich anchor texty odpovídaly klíčovým slovům, na která se stránkou cílíte. Ale to by byla chyba.

Pokud vyhledávač zjistí, že máte anchor texty odkazů vedoucích na určitou stránku shodné, usoudí z toho, že něco takového nemohlo vzniknout přirozenou cestou. A že tedy s odkazy manipulujete a snažíte se ho podvést. Už od roku 2018 má Google právě na identifikaci takových manipulací robustní umělou inteligenci nazývanou SpamBrain.

Co s tím? Samotná strategie je správná, opravdu tak ze svých odkazů vytěžíte větší efekt. Ale nesmí mít přesně shodné texty. Pokuste se vymyslet různé fráze, které budou vždy obsahovat dané klíčové slovo, ale budou se od sebe trochu lišit. Například „Jan Štráfelda, konzultant webů“, „Konzultaci zajistil Jan Štráfelda“ apod. Vhodné je také používat synonyma klíčových slov. Velký prostor pro kreativitu Emotikon: úsměv

Texty odkazů v Google Search Console

Tip: pokud využíváte službu Google Search Console (dříve známou jako Google Webmaster Tools), najdete tam report anchor textů odkazů z jiných webů. Pokud tuto službu nepoužíváte a zajímáte se o SEO, rozhodně ji používat začněte, Google ji poskytuje zdarma a pro majitelé webů je stejně důležitá, jako třeba měřící systém Google Analytics.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.