E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Pohled do zdrojového kódu
Nejjednodušší odkaz vypadá v HTML takto:
Zeleně je zde vidět adresa cílové stránky, černě vidíte právě textový popisek odkazu.
Druhy textů v odkazech
Textem odkazu může být:
- obecná fráze – třeba „klikněte zde“
- adresa webu – „www.strafelda.cz“
- název webu – „Štráfelda.cz“
- téma našeho webu – „digitální marketing“
- klíčové slovo – třeba „linkbaiting“
- obrázek – pak vyhledávače zajímá atribut alt (alternativní text) uvedený u obrázku a chovají se k němu stejně jako k textovému odkazu
Který druh anchor textu používat
Lidé obvykle stránku nejdříve rychle proskenují, než se rozhodnou, zda si ji přečtou. A protože odkazy bývají obarveny odlišně od zbytku textu a navíc ještě podtrženy, slouží lidem při skenování textu jako záchytné body (společně s nadpisy, vytučněnými frázemi a případnými obrázky).
Pokud však texty odkazů uvedeme v podobě obecných frází typu „klikněte“, moc jim v orientaci nepomůžeme. Mnohem lépe budou v textu odkazů fungovat klíčová slova. Také z hlediska optimalizace pro vyhledávače samozřejmě odkazy s klíčovými slovy v anchor textu fungují mnohem lépe, protože pro vyhledávač je text odkazem signálem, co se na cílové stránce nachází. Platí to zejména, když klíčové slovo s obsahem odkazované stránky koreluje.
Příklady
Příklad špatné podoby textu příchozího odkazu:
Více informací o linkbaitingu zjistěte zde.
Mnohem lépe bude fungovat:
Zjistěte více v mém článku o linkbaitingu.
Udělejte si analýzu anchor textů zpětných odkazů a vložte do nich klíčová slova. Pomůže vám to ve vyhledávačích.
Přidat na X jedním klikem Sledovat autora na platformě XAnchor texty a link building
Výše uvedené platí pro interní odkazy (odkazy mezi stránkami našeho webu) i pro odkazy externí (které k nám směřují z jiných webů). Možná s linkbuildingem začínáte a ve snaze po lepším umístění ve vyhledávačích se proto rozhodnete přebudovat všechny zpětné odkazy vedoucí na některou vaši stránku do shodné podoby. Tak, aby jejich anchor texty odpovídaly klíčovým slovům, na která se stránkou cílíte. Ale to by byla chyba.
Pokud vyhledávač zjistí, že máte anchor texty odkazů vedoucích na určitou stránku shodné, usoudí z toho, že něco takového nemohlo vzniknout přirozenou cestou. A že tedy s odkazy manipulujete a snažíte se ho podvést. Už od roku 2018 má Google právě na identifikaci takových manipulací robustní umělou inteligenci nazývanou SpamBrain.
Co s tím? Samotná strategie je správná, opravdu tak ze svých odkazů vytěžíte větší efekt. Ale nesmí mít přesně shodné texty. Pokuste se vymyslet různé fráze, které budou vždy obsahovat dané klíčové slovo, ale budou se od sebe trochu lišit. Například „Jan Štráfelda, konzultant webů“, „Konzultaci zajistil Jan Štráfelda“ apod. Vhodné je také používat synonyma klíčových slov. Velký prostor pro kreativitu
Texty odkazů v Google Search Console
Tip: pokud využíváte službu Google Search Console (dříve známou jako Google Webmaster Tools), najdete tam report anchor textů odkazů z jiných webů. Pokud tuto službu nepoužíváte a zajímáte se o SEO, rozhodně ji používat začněte, Google ji poskytuje zdarma a pro majitelé webů je stejně důležitá, jako třeba měřící systém Google Analytics.