Pojem motivátor pochází z oblasti psaní textů pro web. Označují se tak emoce, jež vedou návštěvníka stránek k rozhodnutí u vás nakoupit. Platí totiž pravidlo, že návštěvníci se rozhodují především na základě emocí a ačkoliv se domnívají, že se rozhodují racionálně, svá nákupní rozhodnutí si rozumem dokazují až dodatečně.
Z tohoto důvodu se také veškerá současná reklama ubírá směrem k emocím (říká se, že dnes se prodávají pocity), případně kombinuje rozum i emoce.
Příklady motivátorů
Motivátorů existuje celá řada, k nejčastějším patří:
- snaha ušetřit či vydělat peníze
- lenost
- zvědavost
- strach
- snaha být úspěšný
- snaha chovat se správně
- snaha být oceňován
Je zřejmé, že motivátory se značně liší podle konkrétní cílové skupiny, čím je užší, tím lépe lze její motivátory vystihnout. Proto weby také často používají segmentaci, jež umožňuje návštěvníky webu rozdělit podle jejich příslušnosti k dané skupině a posléze na ně lépe působit texty napsanými na míru motivátorům.
Emoce vs. rozum
Motivátory však rozhodně nelze přeceňovat, vždy je třeba slibované pocity podpořit i příslušnými logickými argumenty. Koneckonců, každý dobře zvažuje, než vydá peníze – a motivátory jsou jen prvním krokem, který dokáže přitáhnout pozornost k nabízenému výrobku či službě. Bez následujících kroků však tento první krok samozřejmě nemá smysl.