Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

User Interface

User Interface, neboli uživatelské rozhraní, je místo, kde dochází k interakcím mezi člověkem a počítačem/strojem. Umožňuje uživateli stroj či program ovládat a splnit tak úkol či dosáhnout určitého cíle. Uživatel zde zadává své vstupy a počítač/stroj mu zobrazuje výstupy. Můžete si představit třeba kalkulačku – její tlačítka a displej.

Od hardware se však pojem posunul na monitory a displeje chytrých telefonů, neboť dnes se nejčastěji používá v oblasti vývoje digitálních produktů, SAAS aplikací a webů či e-shopů.

Rozdíl mezi UX a UI

Lidem se často plete User InterfaceUser Experience. Asi proto, že oba pojmy začínají na User Emotikon: má nápad A že oboje má na starosti designér (ať už UX nebo UI).

Tady jsou proto hlavní rozdíly a vysvětlení:

  1. User Experience (UX)

    Uživatelský zážitek (nebo uživatelská zkušenost) je cosi neviditelného, na pozadí, co však zásadně ovlivňuje úspěšnost digitálního produktu či značky. UX zahrnuje všechny aspekty interakce uživatele s produktem.

    UX tedy popisuje, jak produkt funguje, jestli se dobře ovládá, jaké dojmy si uživatel odnáší. Ale také kdo produkt vlastně používá, jakou hodnotu tím získává, co od něj lidé očekávají, čeho se přitom obávají, v jakém kontextu aplikaci používají atd.

  2. User Interface (UI)

    Uživatelské rozhraní je naopak velmi dobře viditelné. Je to vzhled produktu, tedy ona fasáda, kterou digitální produkt nastavuje směrem k uživateli. Ten vidí design, barvičky, fontytypografii, ikonky a obrázky, layout a navigaci – zkrátka věci, na něž lze kliknout a ze kterých si můžete udělat screenshot.

    Teď by to mohlo vypadat, že UI designér je totéž jako grafik, ale je v tom víc. Kromě designu a estetiky jsou součástí User Interface také microcopy a jiné texty, ovládací prvky, jako jsou formuláře a tlačítka, animace a různé další vychytávky, které umožňují a usnadňují uživateli používání aplikace.

Z uvedeného by tedy mělo být zřejmé, že User Experience je nadřazený k User Interface. Bez skvělého UX prostě dobré UI neuděláte.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Druhy User Interface

Grafické uživatelské rozhraní

Graphic User Interface (GUI) je dnes rozhodně nejrozšířenější možností, zejména co se týká online aplikací. Zahrnuje všechny obrazovky, které aplikace poskytuje. Například u redakčního systému to začíná přihlášením přes formuláře pro správu jednotlivých typů obsahu až po notifikační e-maily, které vám systém automaticky zasílá. Na tento segment se v dalším textu pochopitelně zaměřím.

Hlasové rozhraní

Tento typ user interface známe už dlouho pod názvem slepecké čtečky. Webdesignéři pro ně již roky optimalizují weby, aby zajistili jejich přístupnost pro hendikepované. V poslední době se však hlasové rozhraní stále více rozšiřuje v podobě nejrůznějších domácích asistentů, jako jsou Google Assistant, Alexa, Siri nebo Cortana. Z těchto důvodů také v internetových vyhledávačích postupně stoupá využití hlasového vyhledávání (voice search).

Další typy User Interface

Jen ve stručnosti pro doplnění:

  • Příkazová řádka – jste-li staří jako já, určitě si pamatujete MS-DOS, první počítačový operační systém Microsoftu. Stejné uživatelské rozhraní však používá třeba Node.js, moderní systém pro provozování JavaScriptu na serveru. Neobejdou se bez něj ani vývojáři v PHP apod. Možná už jste zaslechli zkratku CLI a nevěděli, co znamená (command-line interface).
  • Braillský řádek – převádí zobrazovaná data do slepeckého písma, které lze nahmatat.
  • Virtuální realita – iluze skutečného světa vizuálními, sluchovými, hmatovými, ale i dalšími podněty. Hardware pro virtuální realitu se rychle vyvíjí, je stále dostupnější a lze tedy očekávat, že se s tímto typem user interface budeme setkávat stále častěji.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.