Inbound vs. outbound
Aby se zdůraznila odlišnost nového pohledu od „starého marketingu“, používá se také pojem Outbound marketing. Ten ovládáme všichni – nakupujeme reklamní prostor, abychom návštěvníky přivedli na web, zde jim vysvětlujeme výhody našeho produktu a tím je přesvědčujeme k nákupu.
Inbound marketing na to jde jinak. Neusiluje primárně o přivedení návštěvníků na náš web, ale snaží se probudit jejich zájem. Děje se tak na místech, kde potenciální zákazníci sami hledají řešení svého problému. Řešení často bývá servírováno nepřímo, bez odkazu, bez názvu produktu. To podněcuje zvědavost a uživatel si nás pak sám vyhledá. Výsledkem je lepší konverzní poměr.
Dobrým příkladem může být lákavý popis našeho produktu zmíněný v relevantní diskuzi, umístění video recenze na YouTube či veškerá komunikace s uživateli v sociálních sítích, komentářích pod články apod.
Outbound marketing | Inbound marketing |
---|---|
Komunikace pouze od nás k zákazníkovi | Obousměrná a interaktivní komunikace |
Orientace na představení produktu | Orientace na přínos produktu pro zákazníka |
Zákazníka spíš irituje, zvláště při častém zobrazování | Zákazníka vzdělává a baví, angažuje ho k dalšímu šíření reklamy |
Vztah se značkou vzniká nepřímo (zprostředkovaný příběh a hodnoty, vizuální identita) | Vztah se značkou vzniká vzbuzením zájmu, aktivní účastí na řešení problémů, přímým sdílením hodnot |
Oslovuje staré, nové i bývalé zákazníky, všude, lze ho přirovnat k plošnému bombardování | Oslovuje nové zákazníky, na relevantních místech, v nejvhodnější fázi nákupního cyklu |
Nákladný – platíme za drahý reklamní prostor (bannery, PPC, video reklama...) | Levný – platíme za nápad a za vytváření hodnotného obsahu, prostor už je zdarma |
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Jak dělat inbound marketing v praxi?
Stačí dodržet tři základní pravidla:
-
Zvyšte svou nalezitelnost
Vytvářejte zajímavý obsah, zapracujte na optimalizaci pro vyhledávače, veďte s uživateli dialog na sociálních sítích, pište weblog i články do jiných médií...
-
Konvertujte
Propracujte cílové stránky, doplňte výzvy k akci, vyzkoušejte testování na uživatelích, zvyšte důvěryhodnost webu, hrajte si s A/B testováním...
-
Analyzujte
Využijte webovou analytiku naplno a celý systém neustále zlepšujte. Nastavte a měřte cíle, určete si vhodné metriky, segmentujte návštěvnost a porovnávejte chování jednotlivých segmentů...
Jasně, že to není vůbec jednoduché. Celý koncept je třeba dobře navrhnout. K tomu musíte skvěle rozumět svému oboru, svým konkurenčním výhodám i zákazníkům, jejich potřebám a způsobu myšlení. Musíte přesně vědět, co potenciálním klientům nabídnout, jakým způsobem a kde. A hlavně musíte rozumět sami sobě – čeho přesně chcete dosáhnout? Jaké máte možnosti a limity? Základem inbound marketingu je dobrá strategie.
Pro koho se hodí inbound marketing?
Je vhodný zejména pro malé a střední firmy nabízející produkty a služby, k jejichž výběru jsou potřeba znalosti. V těchto segmentech je více pravděpodobné, že si zákazník vybere někoho, kdo je ochotný se o své vědomosti podělit a přesvědčí ho svou odborností.