Cumulative Layout Shift, či v překladu kumulativní změna rozvržení, je významná metrika webového vyhledávače Google, kterou měří posun prvků na stránce během jejich načítání. Zjednodušeně řečeno, Cumulative Layout Shift vyjadřuje, jak moc se stránka mění uživatelům pod rukama, neboli jak moc je vizuálně stabilní.
Google představil CLS na jaře 2020 jako součást tzv. Core Web Vitals, speciálních metrik orientovaných na uživatelskou zkušenost, které započítává mezi hodnotící signály při řazení výsledků vyhledávání.
Proč vznikl Cumulative Layout Shift
Cumulative Layout Shift měří nepříjemný nešvar, kterým trpí spousta webů, zejména při používání na mobilních telefonech. Stránka se částečně načte, takže uživatel už vidí vykreslené některé prvky. Ve chvíli, kdy se ale pokusí na některý z prvků kliknout, stránka poskočí, protože se na jejím začátku načte nějaký další velký prvek, typicky self-promo banner, karusel, video apod. A pokud se na místě, kam uživatel kliknul, nachází aktivní prvek s odkazem, uživatel se dostane na zcela jinou stránku, než chtěl.