Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Eye tracking

Eye tracking původně vznikl jako armádní technologie sloužící ke sledování pohybů lidského oka. Snímače dokážou sledovat nejen kam se člověk dívá, ale i jak daleko zaostřil. Vojáci eye tracking využívají především v helmách pro piloty, slouží jim např. k elektronickému zaměřování cílů.

Využití eye trackingu v online marketingu

V oblasti webdesignu se eye tracking objevil poměrně nedávno, ale hned se pro něj našlo několik uplatnění. Používá se třeba v online reklamě, kdy umožňuje porovnat rozmístění jednotlivých inzerátů. Nejužitečnější však bývá při vyhodnocování layoutu (rozložení prvků na stránce), navigace a celkové grafiky. Eye tracking tak umožňuje významně zvýšit použitelnost webu.

Vyhodnocování výsledků

Obvyklým výstupem testování využívajícího eye tracking jsou jakési mapy (anglicky heatmaps), zvýrazňující ta místa na stránce, na která se uživatel díval nejdéle. Screenshot stránky je pak překryt poloprůhledným gradientem v závislosti na délce a opakování pohledu. Obvykle jde o agregovaná data více uživatelů.

Vyhodnotit eye tracking tedy zdánlivě není nijak obtížné – stačí si například všimnout, že některý obrázek přitahuje více pozornosti, než by měl, nebo že navigace naopak zůstává opomíjena. Samozřejmě to však vyžaduje určitou zkušenost, je třeba rozumět návštěvníkům webu, jejich chování a očekávání na konkrétní stránce.

Eye tracking - ukázka heat mapy
Heat mapa ukazuje, kolik pozornosti upoutává obličej. Stačilo však fotografii vyměnit a natočit tak, aby se dítě dívalo na hlavní slogan a díváme se tam také. V praxi to může znamentat zvýšení efektivity o desítky procent.

Hlavní překážkou pro další rozšíření přístrojů umožňujících eye tracking je zatím vysoká cena. Nciméně ta stále klesá a jsou již k dispizici mobilní přístroje pro eye tracking. Tuto službu také stále častěji nabízejí laboratoře specializované na zlepšování uživatelské přívětivosti webů.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.