Facebook je jednou z největších sociálních sítí na světě, v roce 2020 ho údajně používalo 2,8 miliardy lidí. V ČR jej používá něco málo přes 50 % populace a je zde tedy nejsilnější sociální sítí, těsně následován YouTube.
Zároveň jde o významný marketingový kanál, využívá se zejména pro propagaci výrobků, budování značky či virální marketing. Oborově zaměřené skupiny mohou sloužit k výměně znalostí či k náboru nových zaměstnanců. Facebook je také velice efektivní reklamní platformou – PPC reklama na Facebooku směle konkuruje reklamnímu systému Google Ads, reklamu lze cílit podle mnoha kritérií, funguje zde remarketing apod.
Kritika Facebooku
Úspěch Facebooku je však vyoupen negativními stránkami – Facebook bývá kritizován za cílené vytváření psychické závislosti u svých uživatelů (zejména těch pubertálních, kteří jsou k tomu více náchylní). Najděte si k tomu na Wikipedii pojem FOMO.
Facebook je také všeobecně znám svým podezřelým přístupem k ochraně soukromí uživatelů, jejich neustálému sledování (včetně těch neregistrovaných) a zejména úpornou snahou získávat všechna možná data o jejich chování.
Stručná historie Facebooku
- 2004 – Mark Zuckerberg a Eduardo Saverin zakládají Facebook při studiu na Harvardu jako jednoduchý web sloužící pro seznamování studentů. Zuckerberg však později Saverina od Facebooku odřízl, což skončilo soudní pří a následným mimosoudním vyrovnáním.
- 2006 – Facebook byl otevřen široké veřejnosti (pro starší 13 let).
- 2007 – v USA zavedena služba Facebook Marketplace, která slouží jako bazar.
- 2008 – Facebook spouští funkci Facebook Chat, která byla později přejmenována na Facebook Messenger a v mnoha zemích se stala nejdůležitější platformou pro instant messaging (přímé zasílání krátkých zpráv konkrétnímu uživateli či skupině uživatelů).
- 2012 – Facebook kupuje sociální síť Instagram, která slouží pro sdílení obrázků (za miliardu dolarů). Ve stejném roce byl Facebook uveden na burzu NASDAQ, která firmu ocenila na 104 miliardy dolaru.
- 2014 – kupuje Facebook platformu WhatsApp, která konkurovala jeho službě Facebook Messenger v posílání zpráv (za 19 miliard dolarů). Nyní obě služby provozuje paralelně.
- 2017 – Marketplace dorazil do ČR a rychle si zde ukrojil podíl z tradičního trhu bazarových serverů.