YouTube je americká sociální síť a platforma pro sdílení videí vlastněná firmou Google. Jde o druhý nejnavštěvovanější web na světě (po vyhledávači Google). YouTube kanál dnes patří společně s profilem na Facebooku a LinkedIn k nutné součásti prezentace každé větší firmy.
V roce 2020 překročil počet uživatelů YouTube dvě miliardy. Podle průzkumů ze stejného roku mělo 94 % českých uživatelů internetu s YouTube zkušenost. Něco přes 5 milionů Čechů chodí na YouTube pravidelně.
Kritika YouTube
Provozovat video platformu není nic snadného. Umožníte-li uživatelům nahrávat libovolná videa, přinese to s sebou pochopitelně spoustu potíží. Například porušování autorských práv. Někteří lidé také začnou nahrávat nevhodná videa, například obsahující násilí nebo sexuální scény. Potíže také mohou dělat komentáře, které lidé píší pod videi – některé jsou urážlivé, sexistické, homfobní apod. Různé extremistické skupiny se snaží YouTube využívat k šíření svých ideologií, kontroverzních názorů či hoaxů a mystifikací.
Vše výše uvedené by přestavovalo obrovské problémy samo o sobě. A teď si představte, že se ještě snažíte daný obsah monetizovat reklamou, kterou do videí vkládáte. Navíc pokusy závadný obsah moderovat – a to samo o sobě je velice náročné, při takovém objemu informací – pak zase vyvolávají volání po svobodě a obviňování z cenzury.
Stručná historie YouTube
- 2005 – tři zaměstnanci společnosti PayPal, Steve Chen, Chad Hurley a Jawed Karim spouští první verzí YouTube, určenou původně ke sdílení domácích videí.
- 2006 – Google kupuje YouTube za 1,65 milionu dolarů a nasazuje na něj svůj reklamní systém Google Ads.
- 2008 – spuštěna česká verze YouTube.
- 2010 – YouTube nahradil původní flashový přehrávač videí HTML5 verzí, kterou tou dobou již nativně podporovaly všechny významné prohlížeče. Zároveň umožnil nahrávání videí ve 4K kvalitě.
- 2011 – Google podporuje živé streamování videí, tzv. YouTube Live.
- 2012 – mobilní aplikace YouTube pro telefony iPhone.
- 2015 – spuštěno YouTube Premium, placená verze bez reklam a s rozšířeným obsahem.
- 2017 – YouTube změnil logo. Denně je na YouTube shlédnuta miliarda hodin videí.
- 2019 – na YouTube jsou nahrávána data rychlostí 500 hodin videí za minutu.
- 2020 – příjmy YouTube činily 20 miliard dolarů. Rok předtím to bylo „pouhých“ 15 miliard dolarů.