Pojem search intent (v překladu „záměr hledání“) pochází z oblasti optimalizace pro vyhledávače. Označuje důvod, proč vlastně uživatel zadal vyhledávací dotaz do vyhledávače. O co přesně se tím snaží. Chce něco koupit? Potřebuje se dozvědět nějakou informaci? Chce se dostat se na konkrétní web? Tyto záměry se od sebe zásadně liší, i když je uživatelé mohou popisovat shodnými vyhledávacími dotazy.
Search intent z pohledu vyhledávače
Vyhledávače si dobře uvědomují, že uživatele svými výsledky vyhledávání neuspokojí, pokud se nebudou shodovat s jeho záměrem. Hledáte-li frázi „červené boty“ se záměrem si přesně takové pořídit, galerie červených bot či článek o barvení bot pro vás nebude správnou odpovědí, jakkoliv může jít o nejlepší obsah na dané téma. Proto je v zájmu vyhledávače záměr uživatele co nejlépe odhadnout a výsledky vyhledávání tomu přizpůsobit. Protože nespokojený uživatel přestaně rychle vyhledávač používat a vyhledávači se tak sníží příjmy z placené reklamy.
U některých vyhledávacích dotazů je to jednoduché a search intent uživatele lze poznat snadno. Třeba pokud vyhledávací fráze obsahuje slova jako „cena“ či „sleva“, nejspíš půjde o nákup. U jiných vyhledávacích dotazů je to však obtížné a vyhledávač neví, případně se rozhoduje podle historie vyhledávání uživatele. I proto dávají personalizované výsledky vyhledávání takový smysl. A nepřizpůsobí jen to, které weby vypíše na prvních místech, ale i celkovou podobu výsledků, tj. jaké funkce (search features) zobrazí.