Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Permanentní redesign

Permanentní redesign představuje průběžné drobnější změny na webu, díky nimž udržíte web v dobré kondici, zlepšíte jeho efektivitu a nebudete ho muset po dvou až třech letech celý předělávat. Tento přístup má mnoho výhod, nehodí se však u všech webů.

Nevýhody klasického redesignu

Běžný postup, tj. redesign jednou za dva až tři roky, s sebou nese mnoho nevýhod. Postupně se snižující kvalita stránek vede k jejich nižší konkurenceschopnosti. Těsně před tím, než je redesign dokončen, web podstatně hůře plní své poslání. Konkurence v tomto období zbytečně získává cenný náskok.

„Klasický“ redesign také představuje obrovský zásah do funkčnosti webu. Často se zároveň změní grafika, struktura webu, navigační prvky i obsah. To způsobuje, že se stálí návštěvníci cítí dezorientovaní a zmatení. Web se jim náhle pod rukama zcela změnil a chvíli potrvá, než si na něj zvyknou. Proto uživatelé rozsáhlý redesign nenávidí.

Výhody permanentního redesignu
Výhody permanentního redesignu

Platí to zejména u stránek s opakovanou návštěvností. Například u informačních webů a online magazínů. Platí to i pro vaše firemní stránky, pokud se snažíte budovat rozsáhlý web s hodnotným obsahem. A to je dnes nejúčinnější dlouhodobá internetová strategie – jak z hlediska optimalizace pro vyhledávače, linkbulidingu, tak i budování značky.

Klasický redesign tak vede k paradoxu, kdy ve snaze o zlepšení kvality webu uživatele dočasně zablokujeme a míra konverze přechodně klesá. Důvody pěkně popisuje Jakob Nielsen v článku Fresh vs. Familiar: How Aggressively to Redesign.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Redesign v každém okamžiku

Proto se intervaly mezi jednotlivými redesigny stále více zkracovaly, až byl objeven permanentní redesign. Ten spočívá v průběžném hodnocení stavu prezentace a jejích drobných úpravách tak, aby web stále odpovídal interním požadavkům i moderním trendům. Drobných vylepšení si uživatelé často ani nevšimnou, a pokud ano, mnohdy je jen přivítají.

Permanentní redesign nese i další výhodu: u postupných změn lze snáze hodnotit jejich přínos. Například změníte obrázek na úvodní stránce a poté snadno změříte, jak se to projevilo na počtu odchodů nebo jak se změnil konverzní poměr lidí, kteří přes úvodní stránku prošli. Namotivoval je nový obrázek k poptávce lépe než starý?

Pokud uděláte všechny změny najednou, změříte pouze celkový výsledek. Nevíte, zda je za něj odpovědný nový grafický návrh, informační architektura či obsah. I když bude výsledek nejspíš lepší než u předchozí verze webu, některé dílčí změny ho pravděpodobně zhoršily. Permanentní redesign by vám umožnil zhoršovatele rozpoznat a odstínit. Celkový výsledek by byl o hodně lepší. I proto permanentní redesign vede k efektivnějšímu webu.

Kdy se permamentní redesign nehodí

Pokud jsou stránky příliš zastaralé, je třeba se všech chyb zbavit co nejdříve. Pak je kompletní rekonstrukce webu nejlepším řešením.

Permanentní redesign také klade větší nároky na lidské a finanční zdroje, někdo stále musí sledovat, co se na webu děje, co kde nefunguje a navrhovat změny. Na druhou stranu, základní nástroje webové analytiky jsou dnes tak snadno dostupné a srozumitelné, že by tento postup měl být dnes běžný.

Také musíte být v dlouhodobém kontaktu s web developerem, který změny realizuje.  To klade větší nároky na výběr dodavatele, který musí být orientovaný spíše na dlouhodobou a často úmornou spolupráci než na rychlý výdělek.

A nejdůležitější bod nakonec. Permanentní redesign je především o přístupu. Pokud jste ve firmě zvyklí se webu věnovat nárazově, může být obtížné tento přístup změnit.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 663 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.