Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Grafický rozcestník na úvodní stránce

Úvodní stránka webu obvykle plní několik úkolů, například informuje návštěvníka o účelu prezentace nebo mu poskytuje nejnovější aktuality. Především však slouží jako rozcestník k nejdůležitějším podstránkám. Chceme-li některé z těchto podstránek opravdu zvýraznit, upoutáme na ně pozornost pomocí speciálního grafického panelu.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Co je grafický rozcestník

Grafický rozcestník funguje podobně jako tzv. self promo bannery – grafické paletky, pomocí nichž lze návštěvníka postrčit k námi preferované cestě webem. Na rozdíl od nich však jednotnou formou sdružuje odkazy na větší množství podobných typů stránek, například na produkty, služby, nejhledanější kategorie e-shopu apod.

Grafické rozcestníky patří k základním technikám informační architektury. Přesto je překvapivě málo grafiků používá. Přitom použitím grafického rozcestníku získáme stejně jako u self promo bannerů hned několik výhod:

  • úvodní stránka lépe vede návštěvníky ke konverzi
  • úvodní stránka získá na grafické atraktivitě
  • opticky se rozdělí velké bloky textu (ty jsou na úvodní stránce často potřeba kvůli optimalizaci pro vyhledávače)
  • sníží se bounce rate úvodní stránky (= méně lidí odejde hned po příchodu, aniž by něco klikli)
  • proti většímu množství self promo bannerů navíc stránka zůstává kompaktní

Míra výraznosti rozcestníku obvykle závisí na citu grafikavizuální prioritě, kterou chceme rozcestníku dát (v kontextu k dalšímu obsahu stránky). U projektů s většími ambicemi či rozpočtem lze už při tvorbě grafického návrhuladit výraznost grafického rozcestníku s využitím oční kamery.

Ukázky grafických rozcestníků

Namátkou vybírám tři starší ukázky z referencí Adapticu:

Grafický rozcestník Atec
Jednoduchý grafický rozcestník na produkty firmy Atec, která vyrábí ultralehká letadla.
Grafický rozcestník Accord
Jiné pojetí grafického rozcestníku na webu firmy Accord. Jednotlivé produkty jsou stručně popsány, což novému návštěvníkovi usnadňuje orientaci.
Grafický rozcestník IOB
Jednoduchý rozcestník na nejčastější produkty a služby na stránkách firmy IOB. Stejně jako v předchozím případě jsou upoutávky doplněny o odkaz „Více informací“, kerý zvyšuje míru prokliku (vyzývá k akci).

Měření účinnosti rozcestníku

Obvykle stačí měřit návštěvnost webu pomocí Google Analytics. Pokud se občas podíváte na úvodní stránku se zapnutou funkcí Site Overlay (v záložce Content), snadno zjistíte, na co lidé nejvíce klikali a kolik z nich dosáhlo konverze. Z toho lze například usuzovat, zda je rozcestník dostatečně výrazný a zda obsahuje odkazy na stránky, které návštěvníky opravdu zajímají.

Aktualizace 15. října 2010

Google v Analytics funkci Site Overlay zrušil. K měření účinnosti rozcestníku tedy doporučuji nastavit na jednotlivé paletky rozcestníku události (Events). Požádejte svého vývojáře, aby to udělal.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 663 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.

Komentáře (6)

Gravatar

Michal Feltl

Odkaz na firmu IOB je nefunkční. Jinak zajímavé počtení. Víceméně souhlasím. Pěkně zpracovaný rozcestník je rozhodně “koukatelnější” než strohý textový úvod na 4 odstavce…

11. června 2009, 13.36 hod.  |  reagoval #2 Jan Štráfelda

Gravatar

Jan Štráfelda

#1 Michale Feltle, děkuji za upozornění, chybu jsem opravil.

11. června 2009, 13.39 hod.

Gravatar

Filosof

Přiznám se, že mě vždy znervózní, když nemůžu kliknout na CELOU položku grafického rozcestníku… třeba jako v případě Accord (tady třeba realizovanou pomocí JS)… jinak hezký článek Emotikon: úsměv

11. června 2009, 20.42 hod.

Gravatar

Richard Dobiáš

Můžete upřesnit ty Google Analytics? Site Overlay myslím nerozlišuje odkazy, ale pouze URL, takže pokud je na stránce přímý odkaz na stejnou URL jako z grafické upoutávky, tak ze Site Overlay nelze poznat, jestli uživatel klikl na odkaz někde na stránce, nebo na grafický rozcestník.

Řešíte pomocí events, případně pak nějakým jiným JS řešením, které dokáže sledovat i přesná místa kliků? Nebo to již umí GA řešit sám lépe?

11. června 2009, 23.30 hod.  |  reagovali #5 Jan Štráfelda, #6 Hermit

Gravatar

Jan Štráfelda

#4 Richarde Dobiáši, ano, je to tak. Pokud se na danou podstránku odkazujete z jiného místa dané stránky, nejen z rozcestníků, u Site Overlay uvidíte součet prokliků z obou odkazů.

Ten events tracking by v tomto případě byl rozhodně lepším řešením.

12. června 2009, 2.12 hod.  |  reagoval #6 Hermit

Gravatar

Hermit

#4 Richarde Dobiáši #5 Jane Štráfeldo - pokud je potreba merit presna mista kliku, tak je velmi sikovnym pomocnikem clickheat, jen bacha na JS vysouvadla a zasouvadla Emotikon: úsměv

25. června 2009, 18.05 hod.

Přidávání nových komentářů k tomuto článku bylo uzavřeno.