E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Co je grafický rozcestník
Grafický rozcestník funguje podobně jako tzv. self promo bannery – grafické paletky, pomocí nichž lze návštěvníka postrčit k námi preferované cestě webem. Na rozdíl od nich však jednotnou formou sdružuje odkazy na větší množství podobných typů stránek, například na produkty, služby, nejhledanější kategorie e-shopu apod.
Grafické rozcestníky patří k základním technikám informační architektury. Přesto je překvapivě málo grafiků používá. Přitom použitím grafického rozcestníku získáme stejně jako u self promo bannerů hned několik výhod:
- úvodní stránka lépe vede návštěvníky ke konverzi
- úvodní stránka získá na grafické atraktivitě
- opticky se rozdělí velké bloky textu (ty jsou na úvodní stránce často potřeba kvůli optimalizaci pro vyhledávače)
- sníží se bounce rate úvodní stránky (= méně lidí odejde hned po příchodu, aniž by něco klikli)
- proti většímu množství self promo bannerů navíc stránka zůstává kompaktní
Míra výraznosti rozcestníku obvykle závisí na citu grafika a vizuální prioritě, kterou chceme rozcestníku dát (v kontextu k dalšímu obsahu stránky). U projektů s většími ambicemi či rozpočtem lze už při tvorbě grafického návrhuladit výraznost grafického rozcestníku s využitím oční kamery.
Ukázky grafických rozcestníků
Namátkou vybírám tři starší ukázky z referencí Adapticu:
Měření účinnosti rozcestníku
Obvykle stačí měřit návštěvnost webu pomocí Google Analytics. Pokud se občas podíváte na úvodní stránku se zapnutou funkcí Site Overlay (v záložce Content), snadno zjistíte, na co lidé nejvíce klikali a kolik z nich dosáhlo konverze. Z toho lze například usuzovat, zda je rozcestník dostatečně výrazný a zda obsahuje odkazy na stránky, které návštěvníky opravdu zajímají.
Aktualizace 15. října 2010
Google v Analytics funkci Site Overlay zrušil. K měření účinnosti rozcestníku tedy doporučuji nastavit na jednotlivé paletky rozcestníku události (Events). Požádejte svého vývojáře, aby to udělal.
Komentáře (6)
#1 Michal Feltl
Odkaz na firmu IOB je nefunkční. Jinak zajímavé počtení. Víceméně souhlasím. Pěkně zpracovaný rozcestník je rozhodně “koukatelnější” než strohý textový úvod na 4 odstavce…
11. června 2009, 13.36 hod. | reagoval #2 Jan Štráfelda
#2 Jan Štráfelda
#1 Michale Feltle, děkuji za upozornění, chybu jsem opravil.
11. června 2009, 13.39 hod.
#3 Filosof
Přiznám se, že mě vždy znervózní, když nemůžu kliknout na CELOU položku grafického rozcestníku… třeba jako v případě Accord (tady třeba realizovanou pomocí JS)… jinak hezký článek
11. června 2009, 20.42 hod.
#4 Richard Dobiáš
Můžete upřesnit ty Google Analytics? Site Overlay myslím nerozlišuje odkazy, ale pouze URL, takže pokud je na stránce přímý odkaz na stejnou URL jako z grafické upoutávky, tak ze Site Overlay nelze poznat, jestli uživatel klikl na odkaz někde na stránce, nebo na grafický rozcestník.
Řešíte pomocí events, případně pak nějakým jiným JS řešením, které dokáže sledovat i přesná místa kliků? Nebo to již umí GA řešit sám lépe?
11. června 2009, 23.30 hod. | reagovali #5 Jan Štráfelda, #6 Hermit
#5 Jan Štráfelda
#4 Richarde Dobiáši, ano, je to tak. Pokud se na danou podstránku odkazujete z jiného místa dané stránky, nejen z rozcestníků, u Site Overlay uvidíte součet prokliků z obou odkazů.
Ten events tracking by v tomto případě byl rozhodně lepším řešením.
12. června 2009, 2.12 hod. | reagoval #6 Hermit
#6 Hermit
#4 Richarde Dobiáši #5 Jane Štráfeldo - pokud je potreba merit presna mista kliku, tak je velmi sikovnym pomocnikem clickheat, jen bacha na JS vysouvadla a zasouvadla
25. června 2009, 18.05 hod.