E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Výhody Mobile First! přístupu
-
Omezená plocha displeje → lepší použitelnost
Na desktopech bývaly běžně dvojsloupcové a dokonce i trojsloupcové layouty. Pomocné sloupce někdy obsahovaly navigaci, často se v nich však vyskytovaly prvky, které návštěvníkovi nijak nepomáhaly a pouze ho připravovaly o pozornost.
Malé rozlišení displeje telefonu nutí vývojáře dobře si rozmyslet, co je na stránce opravdu důležité. A ty málo důležité části je nutné schovat. A když takové prvky můžeme na telefonech schovat, zřejmě tedy nedává smysl je zobrazovat ani na desktopech. Vznikají přehlednější, čistší a lépe konvertující weby.
Mobile First! přístup také klade větší důraz na prioritu jednotlivých části stránky – protože návštěvník nevidí všechny prvky najednou, je opravdu důležité, v jakém pořadí mu je naservírujeme.
-
Lepší využití možností technologií
Obvykle si chytrý telefon představujeme jako dokonalý drahý iPhone, ale spousta návštěvníků si bude náš nový web zobrazovat i na prehistorickém stroji za pár tisíc korun. Je proto třeba web navrhnout a nakódovat jeho šablony tak jednoduše, aby to tyto „staré křápy“ s mizerným výkonem zvládly.
Zároveň však další návštěvníci opravdu používají iPhony a iPady, i s jejich retina displeji s několikanásobným rozlišením. To vyžaduje úplně jiné technologie, například vektorový formát SVG pro grafiku či ikonky. Vidíte, že nebýt Mobile First! přístupu, těžko bychom se dodatečnými úpravami běžného desktopového webu dobrali k funkčnímu výsledku pro obě tyto cílové skupiny.
Telefony zároveň přinášejí nové technologické možnosti, jaké jsme na destopech neznali. Příkladem může být informace o poloze uživatele. Díky mobilním telefonům také rychleji reagujeme na maily či zprávy na sociáIních sítích. Telefony mění chování lidí na internetu. I proto dává smysl přemýšlet Mobile First!
-
Rychlost webu
Mobilní zařízení lidé používají v mnoha různých kontextech. Uživatel může zrovna ležet doma u televize a být připojený přes wi-fi, ale také možná jede vlakem opuštěnou krajinou, kde nemá dostatečné pokrytí signálem. Nebo si váš web studuje v pražském metru a musí se mu načíst, než se metro rozjede do další zastávky.
To klade vysoké požadavky na optimalizaci webu na rychlé načítání a zobrazování, z čehož samozřejmě těží i návštěvníci na desktopech – mají lepší uživatelský prožitek, web se lépe umisťuje ve vyhledávačích, PPC reklama na něm je levnější díky lepšímu skóre kvality atd. Aplikujeme-li pravidlo Mobile First!, nic nás to nestojí a web bude efektivnější.
Autor přikázání Mobile First!
S myšlenou Mobile First! jako první přišel Luke Wroblewski, americký konzultant, online produktový stratég a populární speaker na mnoha konferencích, ve svém článku již v roce 2009 – pouhé dva roky po uvedení prvního iPhone na trh. O další dva roky později na toto téma dokonce napsal knihu (pojmenovanou, jak jinak, Mobile First).
Asi vás nepřekvapí, že dnes Luke pracuje pro Google jako Product Director.