Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

SMTP

SMTP je zkratka z anglického Simple Mail Transfer Protocol. Označuje se tak jeden z nejstarších internetových komunikačních protokolů (vznikl už v roce 1982), který slouží k přenosu e-mailů mezi poštovními servery.

Jak funguje přenos e-mailů

Pokusil jsem se to vysvětlit co nejjednodušeji:

  1. E-mailový klient

    Řekněme, že jako první napíšete e-mail v programu na svém počítači, tzv. e-mailovém klientovi. K nejznámějším klientům patří Microsoft Outlook či Mozilla Thunderbird.

  2. Odeslání e-mailu na SMTP server

    Po odeslání e-mailu se e-mailový klient spojí s tzv. SMTP serverem, specializovaným počítačem na internetu, který poštu z klienta převezme. Buď si ji u sebe uloží (pokud zpráva patří k němu), nebo ji následně pošle cílovému poštovnímu servu. Aby to fungovalo, musíte znát název svého SMTP serveru, jeho port a příslušené autentizační údaje – a ty ve svém e-mailovém klientovi nejdříve správně nastavit.

  3. SMTP server zjišťuje adresu cílového serveru

    SMTP server se podívá na e-mailovou adresu, kam chceme zprávu doručit, a v části za zavináčem vidí doménu, pod kterou je daná e-mailová adresa vedená. Nyní potřebuje zjistit IP adresu cílového poštovního serveru – k tomu využije protokol DNS, který mu prozradí adresu DNS serveru odpovídajícího dané doméně. Od něj si vyžádá tzv. MX záznam, který již obsahuje adresu daného cílového poštovního serveru. Tu si následně opět pomocí DNS přeloží na IP adresu.

  4. Předání zprávy pomocí SMTP protokolu

    Nyní náš SMTP server kontaktuje cílový poštovní server pomocí SMTP protokolu a zprávu mu zkusí předat. Pokud něco selže, vytvoří o tom e-mail, který pošle na adresu odesílatele (tedy vám). Třeba když daná e-mailová adresa neexistuje, schránka příjemce je plná, cílový poštovní server neexistuje apod..

  5. Stažení zprávy do e-mailového klienta příjemce

    Naše e-mailová zpráva leží na cílovém serveru příjemce, který si ji zde může prohlédnout. To lze buď online prostřednictvím prohlížeče, pokud používá nějaký freemail (třeba známý Email.seznam.cz či Gmail). Případně si ji pomocí protokolu POP3 či IMAP stáhne do svého vlastního e-mailového klienta.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Nastavení SMTP serveru v klientovi

Potřebujete-li nastavit SMTP server v e-mailovém klientu či v jiné aplikaci, která posílá elektronickou poštu z vaší domény (třeba affiliate software), budete potřebovat znát následující údaje. Dozvíte se je od osoby, která se vám stará o správu pošty, nejčastěji je to někdo z IT oddělení, nebo provozovatel hostingu vašeho serveru, kde vám běží web.

  • server pro odchozí poštu – to je právě jméno SMTP serveru, například mail.strafelda.cz
  • port serveru – bývá to většinou 587 nebo řidčeji také 25 či 465
  • loginheslo – přihlašovacím jménem často bývá vaše e-mailová adresa
  • zabezpečení přihlášení – obvykle žádné, nebo SSL

Že jste SMTP server nastavili správně, poznáte jednoduše. Pošlete si na jinou e-mailovou adresu zprávu a ta by vám měla dorazit.

Pozor také na to, že pokud do nějaké cizí služby či internetové aplikace uložíte výše uvedené údaje, tato služba bude schopná přes váš STMP server posílat libovolnou poštu, tedy třeba i spam, což může vést k nedoručitelnosti vaší ostatní pošty. Neukládejte je proto nikam, pokud služba nemá vaši plnou důvěru.

SMTP a e-mail marketing

Pokud se věnujete e-mail marketingu a rozesíláte větší množství hromadných zpráv, například přes nějaký plugin pro redakční systém WordPress, pravděpodobně rychle narazíte na limity, které v tomto směru hostingy mají nastavené. V takovém případě si dokupte speciální službu – SMTP server pro hromadné rozesílání pošty. Umožní vám rozeslat desítky tisíc e-mailů měsíčně a ceny se pohybují kolem v rozmezí 100–1 000 Kč/měsíc.

Riziko podvržení adresy odesílatele

Připadá mi zajímavé, že SMTP protokol nijak neověřuje, zda e-mailovou zprávu skutečně odesílá adresa, která je v hlavičkách e-mailu uvedena jako odesílatel. I průměrný programátor v PHP vám během 10 minut napíše skript, který bude posílat e-maily tvářící se, že je odeslal někdo jiný. Proto dodatečně vznikly standardy pro ověřování odesílatele, jako jsou SPF či DKIM. Myslíte-li to s mailingy vážně, rozhodně je potřeba je implementovat hned před první rozesílkou.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.