Historie affiliate marketingu
Historie affliate marketingu se začala psát už čtyři roky po vzniku internetu. Zpočátku byla spojena především s firmami z oblasti eroticky zaměřených webů, služeb pro stahování souborů či hazardních her. Zkrátka webů, které se nemohly propagovat klasickými cestami, jako je třeba bannerová reklama.
Už o dva roky později, v roce 1996, však svůj partnerský program spustila společnost Amazon a tím se povědomí o výhodách affiliate marketingu dostalo k širší veřejnosti. Partnerský marketing samozřejmě zaujal zejména provozovatele internetových obchodů a affiliate marketing tak začal být rychle vnímán jako seriózní výkonnostní marketingový kanál.
Za co může být vyplácena provize
Affiliate marketing bývá využíván u všech konverzních akcí, které návštěvník na webu vykoná. Jen musí být spolehlivě měřitelné. Nemusí tedy jít nutně jen o prodej produktů na e-shopu, ale také třeba o:
- odeslání poptávky po službě
- stažení demoverze programu
- registrace do nějakého nástroje
- získání leadu (kontaktu na zákazníka)
- kliknutí na odkaz či nějaký prvek na webu
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Výše provize
Výše provize v affiliate programech se většinou pohybuje mezi 1 až 30 %, v závislosti na typu prodávaných produktů. U běžných produktů spotřebního charakteru bývá provize kolem 5 až 15 %.
Někdy se affiliate marketing používá zároveň s PPC modelem, tj. inzerent platí partnerům provize za uskutečněné obchody a zároveň platí formou PPC i za návštěvy. Obecně však trh od této kombinace postupně ustupuje, protože někteří affiliate partneři mají tendenci ji zneužívat. Aby vydělali, záměrně přivádějí na stránky inzerenta nerelevantní návštěvnost – lidi, kteří nemají vůbec potenciál produkt nebo službu koupit.
Jak funguje affiliate marketing
Inzerent, který chce propagovat své produkty či služby, vytvoří tzv. affiliate program. Do něj se pak registrují affiliate partneři, kteří propagaci inzerenta zajišťují. Ti na stránkách programu získají svůj unikátní identifikátor (tzv. ID partnera). Tím poté označí odkazy ze svých webů na stránky inzerenta.
Affiliate odkaz pak může vypadat třeba takto: www.strafelda.cz/?affil=gH25f3eT
Pokud se návštěvník přes takový partnerský odkaz proklikne na web inzerenta, ten ho podle unikátního parametru rozpozná a přiřadí danému partnerovi. Pak si ho označí pomocí cookie, tzn. uloží si k němu do počítače malý soubor s identifikátorem partnera, datem prokliku a dalšími informacemi. Když pak tento návštěvník něco koupí či jinak konvertuje (splní daný cíl), affiliate systém si obsah cookie opět přečte a příslušnému partnerovi připíše domluvenou provizi.
Partner tedy může inzerenta propagovat nejen na svém webu, ale také na webech cizích, v diskuzních fórech, na sociálních sítích nebo třeba rozesláním newsletteru. Protože si návštěvník s sebou stále nese onu dříve vytvořenou cookie, bude to samozřejmě fungovat i v případě, že návštěvník nakoupí až se zpožděním, třeba při některé z dalších návštěv, kdy už přes odkaz affiliate partnera nepřijde. I tak se provize partnerovi připíše.
Affiliate software
O komunikaci s affiliate partnery se obvykle stará affiliate software, speciální internetové rozhraní. Partner si sem vytvoří účet, najde zde své affiliate odkazy, reklamní bannery inzerenta a další předpřipravené materiály, včetně detailních podmínek spolupráce. Stejná aplikace obvykle také zajišťuje výše popsanou logiku rozpoznávání zdroje návštnosti a přiřazování odměn affiliate partnerům.
Důležitou součástí affilate software bývají statistiky. Partnerům by měly umožňovat v reálném čase sledovat, jak jim přibývají provize. Měli by zde mít přehledně vypsáno, kolik zatím účastí v provizním programu vydělali, kolik už jim bylo vyplaceno a kolik zbývá do další výplaty. Propracovanějí affiliate aplikace umožňuje také zobrazovat příjmy v podobě grafů, filtrovat výsledky podle typu odkazu nebo časového období či zasílat výsledky automaticky na e-mail.
Kvalitní affiliate software poznáte také podle toho, jak potenciálního partnera dokáže přesvědčit k registraci. Pomoci mohou přehledně vysvětlené podmínky, jasně viditelné kontakty, reference spokojených partnerů, často opakované otázky, diskuzní fórum pro partnery…
Výhody affilate marketingu
Pro zadavatele reklamy je samozřejmě affiliate marketing velice výhodný, neboť významně zvyšuje motivaci na straně poskytovatele reklamního prostoru a zároveň minimalizuje neefektivně vynaložené finanční prostředky. Inzerent neplatí za návštěvníky, kteří nemají o daný produkt zájem. Platí zkrátka za výkon.
Affiliate marketing je však prospěšný i pro majitelé webů, zejména pokud vlastní stránky dostatečně relevantní k prodávaným výrobkům či službám. Obvykle totiž umožňuje maximalizovat zisk z daného reklamního prostoru. Affiliate marketing má také výhodu v tom, že reklama působí v kontextu s obsahem webu a návštěvníkům tolik nevadí. Často je pro ně dokonce přínosem (např. různé recenze, doporučení a související odkazy).
Významnou výhodou affiliate marketingu je, že reklama působí v kontextu s obsahem webu a návštěvníkům tolik nevadí. Často je pro ně dokonce přínosem.
Přidat na X jedním klikem Sledovat autora na platformě XNevýhody affiliate marketingu
K nevýhodám affiliate marketingu obecně patří problémy se sháněním vhodných partnerů. Právě proto vznikají různá affiliate tržiště a provizní sítě. Komplikovanější bývá také úvodní nastavení spolupráce a nároky klade i na technickou údržbu a rychlou podporu partnerů.
Další potíže plynou z technických principů, na kterých affiliate marketing stojí. Jak se stále více mluví o nebezpečích plynoucích z trekování uživatelů pomocí cookies, životnost cookies se postupně snižuje, lidé si je stále častěji mažou, nebo je dokonce permanentně blokují.
Také je obtížné trekovat uživatele přicházející přes více zařízení (cross-device). Pokud tedy affiliate partner přivede uživatele prohlížejícího si web na mobilním telefonu a ten pak objednávku dokončí ze svého notebooku, provize se partnerovi nepřipíše.
Jak začít s affiliate programem
Pokud uvažujete o vlastním affiliate programu, máte v zásadě tři možnosti:
-
Vytvoříte si affiliate systém sami
Hlavní výhodou vlastního řešení je, že si ho můžete postavit přesně podle svých představ. Máte také větší kontrolu nad výběrem partnerů a nad jejich motivací. Nevýhodou pochopitelně je, že to bude drahé, hodně drahé. Vypadá to jednodušší, než to ve skutečnosti je. A vy zaplatíte jak samotný vývoj systému, tak jeho pozdější údržbu a rozvoj. Dalším mínusem je, že se o affiliate program musíte starat sami.
-
Využijete služby některé affiliate sítě
O affiliate program se stará samotná provizní síť. Ta také dokáže nové partnery oslovit a přivést vám je. Nepříjemné je, že si za to bere podíl na platbách, které vyplácíte partnerům. Obvykle je to 10–20 %. Tím si buď snižujete marži, nebo jste pro partnery méně atraktivní. To je problém zejména v konkurenčnějších segmentech.
-
Pronajmete si affilate systém jako hotové řešení
Proti programování vlastního affiliate systému jsou zde předností především rychlost spuštění a nízká cena rozpuštěná do měsíčního paušálu. Zároveň si ale program stavíte po svém, nejste závislí na podmínkách provizní sítě. K záporům tohoto řešení patří, že si musíte affiliate partnery shánět sami.
Pokud si vůbec nevíte rady, zkuste si najít affiliate managera. Jsou to lidé na volné noze, kteří se naplno věnují zajišťování affiliate marketingu pro klienty. Pomohou vám program na začátku správně nastavit, doporučí vám vhodné nástroje i postupy. O program se budou starat sami, nebo zaučí někoho u vás ve firmě.
Tipy pro inzerenty
Jestliže vás tento článek nadchnul a už se vám v hlavě rodí představa vlastního affiliate programu, promyslete ještě následující body:
- Jak určíte výši provize. Bude stejná pro všechny kategorie produktů? Půjde o procenta, nebo o fixní částku? Zohledníte v ní i customer lifetime value, neboli pravděpodobné opakované nákupy? Bude se výše provize lišit podle úspěšnosti daného partnera, tj. zvýhodníte nějak ty nejschopnější?
- Budete chtít pro cashback či slevové portály nastavit provize odlišně než pro klasické obsahové affliate partnery?
- Budete provizi vyplácet i za získání nových partnerů? Nebo dokonce vyplatíte partnerovi také procenta z provizí jím získaného partnera? Plánujete vytvářet hierarchii affiliate partnerů na způsob multi level marketingu?
- Kdy a jak budete provizi vyplácet? Určíte si pro výplatu nějakou minimální částku, která od registrace do prgramu odradí lidi, kteří chtějí jen nakoupit se slevou? Zvládnete provizi vyplatit i lidem, kteří nemají živnostenské oprávnění?
- Kdo u vás bude affiliate managerem, tj. kdo dostane na starosti přípravu affilate programu, jeho rychlé spuštění, všechnu související administrativu, získávání affiliate partnerů, neustálou komunikaci s nimi…
- Jak nové partnery získáte? Jak se o programu vůbec dozvědí? Můžete zkusit informaci o novém affiliate programu umístit do specializovaných diskuzních fór či na vybrané facebookové skupiny, ale často ani to nestačí.
- Kromě bannerů a dalších připravených materiálů nezapomeňte partnerům předat také marketingové informace (například kdo je cílová skupina, jak o produktu přemýšlí, co na ni funguje apod.).
- Nepodceňte právní ošetření spolupráce s partnery. Rozhodně nekopírujte podmínky z jiných programů, mohou být nastavené chybně. Najděte si na to právníka-specialistu.
Tipy pro affiliate partnery
Pokud zvažujete účast v některém affiliate programu, nezapomeňte na následující:
- Vyberte si téma, kterému dobře rozumíte a které vás baví. Bude se vám o něm lépe psát, snáze pro něj vytváříte unikátní a zajímavý web.
- Kromě výše provize sledujte také výši minimální výplaty. Některé programy mají tuto částku nastavenou tak vysoko, že je obtížné na ni dosáhnout.
- Dejte si pozor také na dobu expirace měřící cookie. Čím delší expirace, tím spíše dostanete provizi. Některé affiliate programy mají cookie nastavenou s kratší dobou expirace než je délka nákupního cyklu. To platí zejména u drahého a luxusního zboží.
- Promyslete, zda má plánovaný obsah vůbec potenciál ke konverzi. Platí totiž, že affiliate odkazy dobře fungují ve článcích zaměřených na nákupní fázi Do (typicky recenze), u fází See a Think se spíše vyplácejí jiné způsoby monetizace (AdSence, RTB reklama apod.).