Click fraud je pojem z oblasti PPC reklamy. Označuje se tak podvodné klikání ve snaze úmyslně poškodit konkurenci. Zajistím-li dostatek falešných prokliků na inzerát konkurenta, dojde k vyčerpání jeho rozpočtu. Konkurent tak přijde o peníze a jeho inzerát se navíc přestane zobrazovat (a můj se tedy posune na vyšší pozice).
Pokud se navíc inzerát zobrazuje v obsahové síti (na webech třetích stran), click fraud může mít na svědomí také majitel daného webu, neboť má silnou motivaci – z prokliků mu jdou procenta. Majiteli webů jsou přitom často teenageři, pro které bývá zajímavé každé, i malé navýšení zisku.
Počty kliknutí lze uměle navyšovat manuálně (najmu si brigádníky) nebo automaticky (s využitím crawleru = specializovaného programu). Podle některých statistik tvoří click fraud 15–35 % všech kliknutí. Záleží také na tom, jak je daný obor konkurenční. Z těchto důvodů patří click fraud k nejčastějším obavám zadavatelů PPC reklamy.
Jak click fraud řeší vyhledávače
Ve skutečnosti však tento problém není až tak žhavý, neboť provozovatelé PPC systémů si samozřejmě riziko uvědomují a aktivně s ním bojují. PPC systémy obsahují poměrně sofistikované algoritmy, které analyzují jednotlivé prokliky, jejich vztahy a podobnosti a na základě času kliknutí, IP adresy, ukládaných cookies a dalších parametrů dokážou click fraud odhalit. Přesto je to poměrně obtížné.
Používá se pokročilá statistika dat, forenzní analýza a hledají se výjimky a extrémy z obvyklého chování návštěvníků. Konkrétní algoritmy odhalující click fraud však pochopitelně nejsou veřejně známé – ze stejných důvodů, jako přesný mechanismus EdgeRank nebo algoritmy, podle kterých vyhledávače řadí své výsledky.
Pokud PPC systém zjistí problém, buď kliknutí vůbec nezapočítá, nebo automaticky vrátí peníze. V případě obsahové sítě je pak odhalený click fraud považován za legitimní důvod ke zrušení účtu majitele daného webu.