Tapetování výsledků vyhledávání (nebo také tapetování SERP) je na zdroje náročná strategie, kdy se snažíte vytlačit konkurenci z první stránky vyhledávačů tím, že poskytujete užitečný obsah kromě hlavního webu i na dalších svých subdoménách či specializovaných microsite. Tím obejdete obvyklé omezení, že vyhledávač ve výsledcích vyhledávání zobrazuje pouze jeden až dva výsledky z každé domény.
Nevýhody tapetování SERP
Tuto extrémně drahou strategii si však mohou dovolit jen weby se silnými off-page faktory a dává smysl jen v méně konkurenčních segmentech nebo v segmentech s velmi špatnou kvalitou webů. To proto, že samotné vytvoření obsahu už dávno neznamená automatické umístění na prvních příčkách ve vyhledávači.
Aby tapetování výsledků vyhledávání fungovalo, publikovaný obsah musí být velmi kvalitní a prospěšný pro návštěvníky a na tyto subdomény a microsite musí existovat spousta zpětných odkazů.
Příklad tapetování SERP
Tapetování výsledků vyhledávání se skvěle hodí třeba v rámci public relations. Je mi znám případ firmy, která u státu prosazovala určité značně nepopulární řešení. Při hledání daného tématu tedy vyhledávač na prvním místě vracel web této firmy a na dalších místech méně kvalitní weby aktivistů, kteří proti danému řešení bojovali.
Co udělala firma? Vytvořila cca desítku malých webů a vzájemně je dobře propojila odkazy (včetně odkazů ze svého hlavního webu), zajistila jim kontinuální linkbuilding. A weby aktivistů se tak propadly na druhou stránku výsledků vyhledávání, kam už se dostane jen málo uživatelů. Protože šlo o spoustu peněz, firmě se takový, byť drahý a nejistý, postup vyplatil.
Nemusí to však jít až do takového extrému. Někdy úplně stačí vytvořit jediný alternativní web, který dostanete na druhé místo ve výsledcích vyhledávání, hned za ten svůj hlavní web. Protože mezi první, druhou a třetí pozicí jsou obrovské rozdíly v množství prokliků, i tento postup může v dlouhodobém horizontu přinést spoustu peněz vám a stejné mmožství financí sebrat vašim konkurentům.