Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Content hub (topic cluster)

Content hub je zvláštní uspořádání souvisejícího obsahu tak, aby se co nejlépe umisťoval ve výsledcích vyhledávání. Někdy se mu v angličtině říká také topic cluster. České pojmenování se zatím myslím neustálilo.

Rychlý průlet vývojem SEO

Prehistorie

Dříve fungovala optimalizace pro vyhledávače jednoduše. Vzali jste několik souvisejících klíčových slov, umístili je v patřičné hustotě na stránku a to obvykle stačilo k dobrému umístění. Z této doby pocházejí nejrůznější slovníčky pojmů a podobné jednoduché content marketingové strategie.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Trend zero-click hledání

Později, jak se vyhledávače vyvíjely a konkurence v obsahu postupně zvyšovala, už se nám to zkomplikovalo. Zaprvé vyhledávače začaly na vyhledávací dotazy, na které existuje jednoduchá odpověď, tuto odpověď zobrazovat přímo ve výsledcích vyhledávání. Třeba v podobě rozšířených úryvků nebo pomocí Knowledge Graph). V angličtině se tomu říká zero-click searches, vyhledávání s nulovými kliky. Marketéři se tedy museli zaměřit na složitější témata.

Dlouhé články

Pokud si dnes prohlédnete výsledky vyhledávání na nějaký složitější dotaz, s velkou pravděpodobností zjistíte, že první pozice obsazují rozsáhlé články, které dané téma pokrývají z mnoha stran a úhlů pohledu. Obvykle jsou plné odkazů na související informace, obsahují spousty obrázků a další media. Často také mívají obsah v podobě odkazů vedoucích na podnadpisy článku (jako to vidíte zde). Napsat takový článek, i když si k němu nepotřebujete udělat žádnou velkou rešeši, trvá desítky hodin.

Content hub se snaží o to samé, ale jde ještě trochu dál. Je to další vývojová fáze ve snaze uchopit téma komplexně a návštěvníka webu s ním co nejpřehledněji seznámit. Návštěvníci jsou pak spokojení a proto se vyhledávačům topic clustery tolik líbí.

Jak funguje content hub

Místo, abychom měli dlouhý text na jediné stránce, rozdělíme ho podle témat do mnoha stránek, které vzájemně dobře provážeme odkazy. Uprostřed, jako vstupní stránku necháme tzv. pillar page. Ta obsahuje úvod k tématu a odkazy na jednotlivé podstránky, které téma dále rozvíjejí.

Existují studie vypovídající o tom, že rozdrobení rozsáhlého článku do podoby topic clusteru vedlo k nárustu návštěvnosti až o 1 000 %. Je tomu tak proto, že se blízce související stránky vzájemně posilují.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.