Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

SEO konzultant

SEO konzultant je název pracovní pozice v oblasti digitálního marketingu. Toto povolání budete hledat na Google, potřebujete-li pomoci s optimalizací pro vyhledávače. SEO konzultanta si obvykle najímáte na dlouhodobou spolupráci (protože SEO je kontinuální proces, nikoliv jednorázová záležitost).

SEO konzultantem jsem i já, zkuste mě poptat. Byť mám obrovské přesahy i do jiných online oborů.

SEO analýza

Někteří klienti, zejména pokud mají hodně omezený rozpočet, nepotřebují SEO konzultanta na dlouhodobou spolupráci, ale stačí jim jednorázová SEO analýza (někdy nazývaná též SEO audit). Ta by měla identifikovat silná a slabá místa webu z pohledu optimalizace pro vyhledávače. A především najít chyby, které je třeba co nejdříve opravit.

SEO analýza obvykle vychází kolem 15 000–50 000 Kč, v závislosti na tom, co vše obsahuje a jak je projekt složitý.

Pokud si ji chcete objednat, ověřte si, co vše bude obsahovat. Neexistuje totiž nic jako standardní SEO analýza. Někteří konzultanti například v rámci SEO analýzy řeší jen on-page faktory (tj. vše na webu, co ovlivňuje výsledky vyhledávání). A za off-page faktory (zejména analýzu odkazů z jiných webů) si pak musíte dále připlatit.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak pracuji jako SEO konzultant

Najme-li si mě zákazník jako SEO konzultanta, obvykle postupuji v několika logických krocích (postup ale samozřejmě záleží na stavu, rozsahu a typu projektu, zda jde o firemní web, e-shop či weblog apod., jestli se pro něj SEO už řešilo atd.):

  1. Seznámení se s projektem

    Zjistím od vás byznysové pozadí celého projektu. Tj. co nabízíte, kdo jsou vaše cílové skupiny, jak o produktech či službách přemýšlejí, co je motivuje k nákupu, na jakém trhu se pohybujeme, jaké má tento trh charakteristiky, jak je obsazený a kde si na něm stojíte vy, kdo je vaše konkurence a čím se od ní lišíte… Je toho hodně, mám připravený dotazník, kterým vás provedu. Sejdu se na to s vámi osobně, či to probereme při online rozhovoru.

  2. Určení cílů projektu a KPI

    Dále se domluvíme, co od spolupráce očekáváte. Jasně, SEO konzultant by měl zajistit především vysokou a relevantnější návštěvnost z vyhledávačů. Co to ale znamená konkrétně? Jak poznáme, že se nám to daří? Jak to budeme měřit, jaké zvolíme klíčové ukazatele výkonnosti? Pozice webu ve výsledcích už dávno nestačí. A jakou očekáváte návratnost SEO aktivit?

  3. Analýza stávajícího stavu

    Dalším krokem, který by měl udělat každý SEO konzultant, je podívat se, jak si web aktuálně stojí. Tj. důkladně si ho projít a vytipovat jeho slabá a silná místa. Podívat se do Google Search Console a do Google Analytics. Zjistit, na jaké fráze už se web umisťuje, jakou si umí získat návštěvnost z vyhledávání a na jaké cílové stránky vyhledávače tyto lidi posílají.

  4. Oprava základních chyb

    Většina webů, s nimiž jsem se jako SEO konzultant setkal, obsahovala z pohledu optimalizace pro vyhledávače poměrně zásadní chyby. Každý web má tyto problémy někde jinde, na některých projektech jich najdu spousty a jinde jen pár – ale nějaké se najdou vždy. A rychlá oprava těchto základních chyb, to je v SEO takové trhání nízko visícího ovoce.

  5. Analýza klíčových slov

    Pomalu se posouváme k tvorbě obsahu, snažíme se pokrýt všechna relevantní klíčová slova. Ta nám odhalí analýza klíčových slov. Tj. SEO konzultant se snaží nalézt všechny fráze, kterými lidé hledají vaše služby a váš obor ve vyhledávačích. Jejich znalost je důležitá na mnoha úrovních projektu – při návrhu struktury a hlavní navigace či při vymýšlení filtrů a parametrického hledání. Analýzu klíčových slov potřebují také copywriteři či správci PPC reklamy. A v neposlední řadě je potřeba k tomu, aby SEO konzultant mohl navrhovat další kroky.

  6. Obsahový marketing

    Na řadu přichází content marketing. Pobavíme se o vaší obsahové strategii, jak obsah na web vzniká, které typy obsahu mají prioritu, jak s obsahem pracujete a jak vytvářený obsah využít i v dalších marketingových kanálech. Možná dojde i na content gap analýzu, tj. identifikaci obsahu, který vám na webu chybí, zatímco konkurenti na něj již vyskakují ve vyhledávačích. Úkolem SEO konzultanta je také naučit vaše copywritery, jak správně psát s ohledem na SEO (tzv. SEO copywriting).

  7. Technické SEO

    Dalším krokem je poladit technické SEO. To zahrnuje spoustu úkonů, jako je kontrola stránkování, filtrace a řazení produktů, přesměrování, kanonizace, mapy webu či souborů sitemap.xml a robots.txt, správné označování jazykových mutací, rychlost načítání webu a jeho zobrazení na mobilních zařízeních… SEO, to bohužel není jen marketing – a dobrý SEO konzultant se musí výborně orientovat i v těchto „technikáliích“.

  8. Obsah webu máme vyřešený, jeho technický stav také. Je na čase zapracovat na zpětných odkazech. Podle nich totiž vyhledávače určují, jak je web důležtý. SEO konzultat tedy v tomto kroku kontroluje odkazový profil webů (našeho i konkurenčních), hledá další příležitosti pro získávání zpětných odkazů, případně i navrhuje celkovou strategii linkbuildingu.

  9. Dohled nad vývojáři, kontinuální SEO a reporting

    Je třeba si uvědomit, že zejména technické SEO musí obvykle správně nastavit vývojáři webu, SEO konzultant jim pouze radí a kontroluje výsledky. Také zajišťuje dlouhodobý dohled nad webem, neboť problematiky neznalí programátoři snadno něco pokazí – a nemusí se na to přijít celé měsíce.

    Řešíme i další dlouhodobé úkoly, například zvýšovaní míry prokliku z výsledků vyhledávání. K tomu samozřejmě patří,  zejména u velkých projektů, reporting. Sleduji tedy dříve definovaná KPIčka a řeším s manažery projektu „jak nám to šlape“.

Kolik stojí SEO konzultant

SEO konzultanti bývají nejčastěji placeni hodinovkou, ale většinou se lze domluvit i na úkolových platbách nebo provizi z uskutečněných obchodů.

  • Ti nejznámější SEO konzultanti mívají až 3 500 Kč/hod.
  • Běžná hodinovka se pohybuje v rozmezí 800–2 000 Kč/hod

Já si nyní účtuji kolem 1 500 Kč/hod., přičemž hodinovku průběžně upravuji v závislosti na tom, jak moc mám práce.

Pár tipů, jak poznat dobrého SEO konzultanta

  • Neříká „SEO optimalizace“ – slovo SEO už totiž v sobě optimalizaci obsahuje a říkat „SEO optimalizace“ je tedy něco jako říkat „DVD disk“.
  • Není podezřele levný – kdo chce dělat SEO na úrovni, musí se neustále vzdělávat, číst online články a sledovat novinky v oboru. Ale také musí mít dostatek zkušeností z reálné praxe. A obojí je třeba zaplatit, proto se podivně nízkým nabídkám raději vyhněte.
  • Zajímá se o váš byznys – pokud SEO konzultant navrhuje řešení a háže čísly, aniž by věnoval čas pochopení toho, jak vaše podnikání skutečně funguje a v čem jsou jeho specifika, utíkejte.
  • Není to jen marketér – ti nejlepší SEO konzultanti výborně rozumí marketingu, ale zároveň skvěle chápou technické pozadí webu. Často k tématu SEO přešli z pozice HTML kodéra či programátora. Protože doučit se SEO je pro vývojáře snazší, než pro marketéra pochopit záludnosti web developmentu. A rozumět obojímu je potřeba, SEO je zároveň technický obor. A také proto, aby se SEO konzultant dokázal domluvit s dodavatelem webu.
  • Publikuje – dobří SEO konzultanti o SEO píší, ti nejlepší o něm přednáší na konferencích, jsou hosty v podcastech, zkrátka SEO žijí. Pokud váš adept nemá ani blog, ve kerém byste si mohli ověřit jeho názory a základní znalosti, hledejte raději dál.
  • Školí – špičkové a hodně konkurenční projekty obvykle vyžadují, aby SEO porozuměli lidé přímo u zadavatele. Manageři, copywriteři, vývojáři, správci webu. Alespoň základům. A pokud je SEO konzultant zvyklý školit, bude mít značnou výhodu.

Chybí vám SEO konzultant?

Hledáte-li SEO konzultanta, konktaktujte mě. Přípaně si tu projděte texty věnované SEO, ať vidíte, jaké mám v oboru znalosti a jak o SEO přemýšlím. A pak mi napište Emotikon: úsměv

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 881 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.