Proč nestačí souhrn
Přesnost přepisu je klíčová pro zachování autenticity výpovědi. Také nám umožňuje hlubší analýzu toho, co a jak respondent řekl. Verbatim se totiž skládá z obsahové složky – co nám uživatel říkal – zároveň však také ukazuje způsob, jak uživatel danou věc vyslovil. To nám pomáhá odhalit skryté významy, emoce nebo postoje respondenta.
Pokud bychom výpověď uživatele shrnuli či zjednodušili, přišli bychom tím o jemné detaily jazyka respondenta, konkrétní intonaci nebo vyjádření emocí, které jsou často zásadní pro pochopení kontextu a skutečných motivací či potřeb uživatelů.
I zdánlivě nevýznamné detaily, jako jsou například opakující se slova či dlouhé pauzy, mohou ukázat pocity uživatele, jeho nejistotu apod.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Využití verbatimů
Verbatim přepisy se používají zejména v kvalitativním marketingovém výzkumu a při hodnocení zákaznické zkušenosti (Customer Experience). Umožňují firmám pochopit skutečný hlas zákazníka (voice of the customer), přímo a přesně.
Získané poznatky mohou být následně využity k optimalizaci zákaznické zkušenosti, k vylepšení produktů nebo služby či k odladění webů a aplikací. Nebo umožní vytvoření účinnější marketingové strategie.
Nejčastěji se s verbatimy setkáte v těchto oblastech:
- Hloubkové rozhovory – dialog mezi výzkumníkem a respondentem si obvykle nahráváme, po skončení rozhovoru z něj vytváříme doslovný transkript a jednotlivé verbatimy pak dále analyzujeme.
- Focus groups – také diskuze v rámci fokusních skupin obvykle bývají nahrávany, přepisovány a dále interpretovány. Verbatimy umožňují lépe zachytit dynamiku skupinové diskuse, vzájemné interakce mezi účastníky apod.
- Uživatelská testování – uživatelé intereagují s daným webem či aplikací a přitom nahlas komentují, co dělají a proč, jak se přitom cítí apod. Verbatimy jsou tedy zásadní, protože obsahují všechny komentáře, reakce na problémy, momenty váhání, úspěchy i frustrace.
- Net Promoter Score – kromě kvantitativního hodnocení, obvykle v podobě čísel od 0 do 10, mají uživatelé možnost dopsat podrobnější odpovědi, proč by danou značku doporučili (nebo nedoporučili). Tyto odpovědi bývají cenným zdrojem kvalitativních poznatků.
- Hodnocení produktů a služeb – spousta webů, jako například Google My Business, Firmy.cz nebo Mapy.cz, umožňuje zákazníkům publikovat recenze a hodnocení. Ty lze analyzovat a odhalit tak emocionální reakce a názory pisatelů.
- Social Listening – verbatimy nacházejí využití také při monitoringu sociálních sítí, kde značky analyzují neskrývané názory zákazníků. Nástroje sociálního poslechu sbírají komentáře ze sítí jako Twitter, Facebook či Instagram, aby poskytly přehled o náladě a názorech veřejnosti.
Analýza verbatimů
Hlavní metody, které se při analýze verbatimů využívají:
-
Kódování
Výzkumník přiděluje určitým částem textu kódy – krátké popisné štítky, které shrnují obsah nebo význam dané části textu. Kódy se dávají větám, větším úsekům textu, ale i jednotlivým slovům.
-
Tematická analýza
Identifikace vzorců a témat v odpovědích respondentů. Témata si můžete představit jako širší kategorie, které odpovídají opakujícím se nápadům nebo názorům napříč zjištěnými daty.
-
Sentimentální analýza
Hodnocení emocí a nálady na základě slov a způsobu, jakým je respondenti vyjádřili. Výzkumník sleduje, zda jsou verbatim odpovědi pozitivní, negativní nebo neutrální, tedy jak uživatelé dané téma nebo produkt vnímají.
-
Diskurzivní analýza
Tato metoda se snaží odhalit, jak různé výrazy a fráze formují postoje a názory. To je užitečné, když chceme pochopit hlubší souvislosti toho, co bylo řečeno, a jaký to má vliv na interpretaci výsledků.