Placené nástroje na SEO
Ahrefs
Hned na začátku musím rozhodně zmínit Ahrefs, který sám používám. Pro většinu profesionálních marketérů je to SEO nástroj číslo jedna, přestože je pekelně drahý. Poskytuje totiž cenná data pro analýzy klíčových slov, pro linkbuilding, pro analýzy konkurence… Můžete se například podívat, jaká klíčová slova přivádí organickou návštěvnost vaší konkurenci.
Majestic SEO
SEO nástroj Majestic, nebo také Majestic SEO, je jedním z hlavních konkurentů Ahrefs. Je to podobně komplexní webová aplikace, také umožňuje zjistit zpětné odkazy pro zadanou doménu, prozkoumat její odkazový profil apod. Vždycky samozřejmě záleží na postupech konkrétního člověka, avšak já mám raději Ahrefs – i když je dražší, umí toho více a výstupy jsou pro mě přehlednější.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Marketing Miner
Marketing Miner je český nástroj pro SEO, díky čemuž zobrazuje data pro oba hlavní vyhledávače v ČR, nejen pro Google, jako u zahraničnícjh SEO nástrojů, ale i pro Seznam.
Podobně jako Ahrefs využívá tzv. click-stream data, tj. data o výsledcích vyhledávání v Google, kombinuje je však s mnoha dalšími zdroji informací, které si třeba umí zjistit pomocí nejrůznějších minerů.
Je to takový ekvivalent zavíracího nože pro MacGyvera, s tímto nástrojem totiž dokážete kolem SEO vyřešit spoustu různorodých úkolů.
Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog je prvním crawlerem v tomto přehledu, funguje tedy podobně jako roboti vyhledávačů. Stáhnete si program do počítače, zadáte mu doménu a on postupně prochází web stránku po stránce. A na všech kontroluje požadované záležitosti, nejčastěji nefunkční odkazy, přesměrování apod.
Sitebulb
Sitebulb je známý nástroj pro automatizované SEO audity webu. V některých funkcích se překrývá se Screaming Frogem. Je proti němu jednou tak drahý, ale lépe uživatele vede a vysvětluje mu, jaký problém objevil, jakou prioritu máte dát řešení problému atd. Ze všeho generuje přehledné reporty.
Nevýhodou proti Screaming Frogu je fakt, že umí projít pouze weby do 500 000 stránek.
Collabim
Collabim je druhým českým SEO nástrojem v tomto přehledu. Používá se zejména k monitorování pozic webu ve výsledcích vyhledávání.
Zadáte do něj klíčová slova, která vás zajímají, a pak už jen sledujete, jak si stojíte a kde se vaše pozice zlepšily či zhoršily. A to jak na Google, tak i na Seznamu. Totéž můžete samozřejmě dělat i s weby konkurentů.
SEO nástroje zdarma
Google Search Console
Google Search Console, dříve známá jako Google Webmaster Tools, je jednoduché webové rozhraní, pomocí kterého Google komunikuje s provozovateli webů. Najdete tu spoustu přehledů, na kterých snadno zjistíte:
- jak si váš web v Google stojí,
- zda Google indexuje jednotlivé adresy vašeho webu,
- na jaká klíčová slova se dobře umisťujete,
- jestli Google správně přečetl vaše strukturovaná data atd.
Seznam Webmaster
Seznam Webmaster je podobný Search Consoli, ale jak už název napovídá, nezobrazuje informace od Google, nýbrž od vyhledávače Seznam. I v tomto SEO nástroji si můžete ověřit, jak se vyhledávač dívá na konkrétní stránku vašeho webu, jestli o ní vůbec ví, zda ji má v indexu apod. Složitější přehledy jsou potom dostupné přes API.
Google Analytics
Možná se divíte, že řadím Google Analytics mezi SEO nástroje. Samozřejmě je to především nástroj pro webovou analytiku. Nicméně každý SEO konzultant by měl Google Analytics ovládat a umět si v něm najít všechny důležité přehledy. Neboť neoddělitelnou součástí SEO je také definice cílů, z nich vycházejících KPI a tedy i sledování a pravidelné vyhodnocování příslušných metrik. Jak byste jinak poznali, že děláte SEO správně?
Google Trends
Stále ještě zůstávám u SEO nástrojů, které nám poskytují data. A mezi ně patří také Google Trends – jednoduchý formulář, kam zadáte téma a zjistíte, jak se v průběhu času měnila jeho hledanost. Data jsou dotupná od roku 2004. Pochopitelně můžete filtrovat hledání jen v rámci České republiky. Užitečné je také doporučování dalších souvisejících dotazů nebo porovnávání více klíčových slov mezi sebou.
Seznam Sklik
Sklik je reklamní systém vyhledávače Seznam. Součástí jeho rozhraní je také vynikající nástroj Návrh klíčových slov, který se vám může hodit při tvorbě klíčovky, pokud si nechcete platit žádný z profesionálních SEO nástrojů.
Po zadání slova zjistíte všechny související fráze, jak často je daná fráze hledaná a jak je na Seznamu konkurenční. Stačí se jen registrovat do Skliku, abyste získali přístup do jeho rozhraní, nemusíte však platit žádnou kampaň, ani ji vůbec vytvářet.
Xenu's Link Sleuth
Jestli je na vás Screaming Frog příliš drahý, vyzkoušejte Xenu. Je sice mezi SEO nástroji opravdovým stařečkem, jeho vývoj započal někdy kolem roku 1997. I tak vám však může stále skvěle posloužit. Snadno se ovládá, je opravdu rychlý a nenáročný na hardware, takže i na to běžném notebooku zvládnete nacrawlovat opravdu velké weby.
SEO Macroscope
SEO Macroscope je o něco mladší alternativou Xenu. Podle mého názoru už je trochu složitější na ovládání, ale zase toho umí trochu více – například rozpoznat řetězce přesměrování, problémy v kanonizaci a další složitosti technického SEO.
PageSpeed Insights
Nástroj PageSpeed Insights také pochází z dílen Googlu. Umožňuje zjistit, jak rychle se daná stránka načítá na počítači nebo na telefonu. A rovnou zobrazuje i tipy, jak rychlost načítání webu zlepšit.
Použití je naprosto triviální – do formuláře napíšete adresu stránky a nástroj ji proměří a následně vám vygeneruje report s doporučeními. Jen je třeba už mít více znalostí dané problematiky, některá doporučení totiž mohou být trochu zavádějící, nebo nemají zdaleka takovou prioritu jako jiná.
OpenRefine
V kontextu SEO se vám nástroj OpenRefine může hodit ve chvíli, kdy pracujete s rozsáhlými daty, a možnosti obvyklejšího Excelu či Google Sheets už přestávají stačit. Například pokud řešíte analýzu klíčových slov a potřebujete u nich sloučit data z více zdrojů. Nebo je nějak vyčistit či clusterizovat.
Doplňky do prohlížeče
Velmi efektivním SEO nástrojem se může stát i samotný váš internetový prohlížeč. Stačí si do něj naistalovat příslušné rozšíření. Pro SEO speciality jich existují spousty. Mezi ty nejoblíbenější patří „Redirect Path“, který vás upozorní na přesměrování stránky. Nebo „SEO META in 1 CLICK“, který umí zobrazit obsah meta tagů, titulek stránky a další informace užitečné pro SEO. Či třeba „Hreflang Tag Checker“, který umí zkontrolovat správnou implementaci tagu Hreflang. A nakonec zmíním rozšíření „Nofollow“, které dokáže označit nofollow odkazy.
Nástroje pro vývojáře
V prohlížeči Chrome se vám po stisknutí klávesové kombinace „Ctrl + Shitf + I“ zobrazí tzv. Nástroje pro vývojáře, ze kterých se dá zjistit spousta užitečných informací o dané stránce. Mně z hlediska SEO obykle nejvíce zajímá záložka „Performance“, která mi ukazuje problémy s rychlostí načítání webu a s Core Web Vitals.